webForumDet fria alternativet

fryser

Bilar & fordon

2 svar · 517 visningar · startad av tanten

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg
Frågan#1

Jag har en gammal pärla till bil. En rostfri Saab, som blir veteran nästa år.
Aldrig några fel, den bara rullar.
Men den senaste månaden har den fått konstiga idéer. Den har bestämt sig för att antingen ska km-mätaren och klockan fungera eller värmefläkten! Ytterst sällan fungerar allt samtidigt.
De två senaste dagarna har det blivit kallt och då har den bestämt sig för att det är värmefläkten som inte ska fungera.
Jag har kollat sladdar och säkringar och fryser som sjutton och vet inte vad jag kan kolla mer...
Någon som har något tips vad jag ska leta efter mer än sol och värme. Det är ju långhelg och inte helt lätt att hitta en verkstad. :)
Kan ju stanna hemma och låta bli att köra förstås... ;)

Medlem sedan okt. 200155 inlägg

Om fläkten inte fungerar trots du att checkat säkringar och kablar så låter det som om antingen fläkten har pajat eller att du har någon vajsning i el-systemet, då är en bilelektriker det som kan hjälpa. Om fläkten fungerar men inte blåser varmluft när tempmätaren visar värme så kan det vara termostaten som behöver bytas och det kan man göra själv.

Försök till lite hjälp...

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Ja det är väl så att en elektriker får kolla bilen. Så underligt att just dessa tre saker fungerar eller inte. Hastighetsmätare, bensinmätare osv påverkas inte.
Konstigt är det...
Gott Nytt ÅR

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)