Då jag slarvat bort mina två isskrapor till bilen så fick jag höra att det finns isborttagningssprayer, exempelvis Sonax antifrost de-icer (och jag gissar att det finns liknande saker hos Mekonomen som vi har i Östersund).
Kort fråga bara gällande en sådan här produkt; fungerar den och fungerar den bra? Andra tips och råd mottages också såklart.
Har inte använt just det där. Jag tar den vanliga isskrapan eller så har jag kupévärmare+motorvärmare. Förut anv jag "täcke" till hela bilen. Slapp man både snö och frost.
Städdagar fr.o.m. onsdag som ytterligare försvårar gatuparkerandet och snart vinter... brr... Jag saknar redan garaget som jag hade på min förra adress.
Jag har aldrig provat sådan spray men den kanske kan vara ett komplement till isskrapan då isen är som allra knottrigast?
jag ska prova med värmepistol sedan, bara att koppla i motorvärmaruttaget och köra lite, en liten kort stund lär räcka, sedan sätter man sig i bilen och kör bort slasket med vindrutetorkarn! :)
jag ska prova med värmepistol sedan, bara att koppla i motorvärmaruttaget och köra lite, en liten kort stund lär räcka, sedan sätter man sig i bilen och kör bort slasket med vindrutetorkarn! :)
Nej, jag kan garantera att det inte fungerar. Du kommer få ett litet skikt vatten kvar, som så fort rutan svalnar fryser, går ännu fortare när du sen kör. Jag var lat förut och körde spolarvättska, det är ju frostskyddande och funkade under någon sekund. Sen löste det upp vattnet, blandades och frostskydstemperaturen sjönk. Det i samband med vinddraget fick det att frysa igen. Tror det är samma med flaskan, spolarvättska i sprutflaska. Värmepistolen fungerar på nästan samma sett, fast utan frostskydd fryser det igen ännu fortare.
Jag testade en burk med sån där av-isningsspray för några år sedan. Jag hade hellre haft isen kvar. Det blev som en slemmig, kladdig sörja som påminde om sperma. Yuk! Så dåligt resultat, och så mycket merarbete att man bara ställde sig och garvade.
Av kommentarerna att döma så är det 1) inte så många som testat den här produktgrenen och 2) de som gjort det har haft blandade resultat.
Köpte en isskrapa häromdagen på Clas Olsson, premiäranvände den i morse och den fungerade utmärkt så jag tror att jag avstår sprayen tills vidare faktiskt.
En sak som var och varannan bilägare hade när jag var grabb var en sån där "mössa" dom drog över tak och rutor på kvällen, så slapp dom skrapa nästa morgon. Å andra sidan var det på den tiden när folks grejer fick vara ifred, så det kanske inte funkar nuförtiden.