webForumDet fria alternativet

Gjuta saker i metall?

Bilar & fordon

8 svar · 1 576 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Hoppas detta är rätt forum. Jag har precis tagit tag i min gamla hobby igen, att bygga modeller av olika slag. Jag byggde en bil i skala 1:8 när jag var liten och jag har plockat isär den nu för att bygga ihop den ordentligt och göra den rättvisa. Men mest för att det är kul förstås. Vad jag vill göra är att kunna ta plastdelar från modellen och kunna replikera dem i metall, lämligtvis tenn eller någon annan metall som har låg smältpunkt och som lämpar sig för ändamålet.

Hur gör man? Har försökt lista ut ett bra sätt men allt jag kommit fram till i huvudet verkar omständigt att genomföra och jag ser inte hur något av det skule kunna gå att genomföra så det blir bra.

Någon här som vet hur man gör? Hur man bygger en gjutform utifrån en detalj i plast.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Gips är väl det vanligaste att använda för att göra formar. Blanda gipsen så den bli lagom fast och tryck ner det du vill avbilda lagom djupt. Ev. får du olja in det du skal gjuta så det släpper.

Jag tänkte på det också men hur ska jag göra för att få bort plastdetaljen så jag kan ha i tennet? Låt oss säga att objektet jag ska avgjuta är en cylinder, om jag trycker ned den i gipset, om jag sedan tar bort den då blir ju allt förstört eftersom jag vill avgjuta hela cylindern och inte bara halva.

Det kräver nog en del tankearbete.. :) Många gånger får man nog göra gjutformen i två omgångar så du får den i två delar som går att sära på. Ihåliga saker är nog svåra att få bra.

Jag tänkte om jag stoppar ned det jag ska avgjuta halvvägs ned i gipset och sedan lägger något tunt papper på gipset runt om själva avgjutningsobjektet och sedan fyller på ytterliga med gips så det täcker alltihop, då skulle man kunna dela i två delar sedan så man får bort plastdetaljen eller?

Låter som en plan. :)

Eller om det finns nåt man kan pensla på gipset så det delar sig i två delar sedan? Alltså något som man penslar på som gör att gipset inte går ihop där så det blir lätt att bara dela sedan.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Kan du inte typ svarva cylindern/kolven?

Det är massor av delar från en byggmodell som ska replikeras i metall. Det är delar i alla möjliga olika former och storlekar. Detta med cylindern var bara ett exempel. Tex så ska jag replikera ett avgassystem (det är en bilmodell) med alla rör och liknande.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)