webForumDet fria alternativet

Vad tycker ni om Tennant bilförsäkringar?

Bilar & fordon

9 svar · 1 424 visningar · startad av Mattias Nordin

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg
Frågan#1

Jag ringde runt och kontrollerade vad olika försäkringsbolag tog för en bilförsäkring av min bil. Premien pendlade mellan 12 000 kr ner till 4500 kr.

Billigast var ett bolag som jag inte hade hört talas om tidigare. Tennant försäkringar. Verkar vara ett Norskt bolag med kontor i Stockholm.

Är det någon som har bra / dåliga erfarenheter av detta bolag?
(https://www.tennant.se)

:OO

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Jag skulle också fått billigare premie hos Tennat med avstod (efter att ha talat med kundtjänsten på Trygg-hansa :OO ). Den låga premien kompenseras av tilltagna självrisker. Det är t.ex. alltid 1000 kr självrisk på trafikförsäkrigen (förutom bonusnedsättningen), på delkasko har de fördubblad sjävrisk vid en andra skada under samma 12-månaders period och ingen ersättning alls vid den tredje skadan. (Jag är inte helt säker men det är något åt det hållet).

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tittade på min egna bil hos dom, de ville ha ~7500:- Volvia som jag har nu tar ~4000:-

Medlem sedan mars 2005149 inlägg

Nar jag bodde i sverige hade jag tenneant
dom fungerat bra om man har en bilig skitbil
annars skulle jag nog inte ha dom

Dykarn skrev:

Nar jag bodde i sverige hade jag tenneant
dom fungerat bra om man har en bilig skitbil
annars skulle jag nog inte ha dom

Vad spelar det för roll vilket värde det är på bilen?

Länsförsäkringar ger mig en billigare premie på min nya bil än den gamla trots att den nya kostar 4 ggr mer.

Länsförsäkringar är annars det näst billigaste alternativet för mig. Deras premie är på 5095 kr (om jag betalar per år).

I Tennant så har jag dock lagt på en extra försäkring mot djur skador (krock med djur, eller dikeskörning beroende på väjning av djur). Denna försäkring känns ganska trevlig att ha.

Jag är ganska skeptisk till okända försäkringsbolag men o andra sidan så gillar jag ju inte Länsförsäkringar heller x(

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Som vanligt stirrar ni er blinda på premien..
Den är ju sekundär då man ska se till villkor & självrisk hos ett bolag.
Sen att ett bolags premier skiljer sig markant beroende på fordon, location, ålder, etc etc är ju en annan femma.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har Tennant. 32 år, Volvo 850 GLT -94, Stockholm. ~3800 kr/år halvförsäkrad. Kuk-Volvia var flera tusen dyrare.

Nu har jag försäkringar i tre olika bolag, Tennant (bil, hem), If (MC) och Folksam (MC). Jippie så bra! :l

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Jag är ganska skeptisk till okända försäkringsbolag men o andra sidan så gillar jag ju inte Länsförsäkringar heller x(

Tennant är inte ett okänt försäkringsbolag (möjligtvis okänt för dig iofs). De hette SUSAB tidigare.

För mig var det nytt. Jag har också spritt mina försäkringar då det trots allt blev billigare så.

Jag är ett helt år äldre än dig sgtpepper och jag bor i Uppsala.

Tennant (bil MB 2002), Länsförsäkringar (person och lägenhet), Atlantica (båt).

Besvärligt att inte ett bolag kan ta och vara bra på allt. Tex båt är de flesta urusla på.

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Allt jag vet är att dom gav mig halva priset mot alla andra på min bmw och att jag nappade. Villkoren såg helt ok ut. Som tidigare sagt lite högre självrisk men det tjänar jag igen om jag så krockar 5 gånger per år :p

Kollade upp lite - dom är typ 6:e största försäkringsbolaget i Sverige...

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)