Hejhej!
Har en cykel som är ett par år gammal. På denna cykel sitter det V-bromsar och det är dessa som nu har blivit ett problem. När jag bromsat och släpper handtaget, så ligger en av bromsklossarna kvar mot hjulet medans den andra fjädrar tillbaka som den ska (gäller både fram och bakbromsar). Jag har försökt att smörja upp allt rörligt, men det hjälper inte. Kan man åtgärda det på något smidigt sätt eller är det idé att byta ut bromsarna helt?
Skruva in justerskruven på den sida som ligger emot, då spänns "fjäderstålspinnen" och trycker ut den sidan. Förmodligen så är det smuts som krupit in o gör att den trögar. Ta bort hela bromsen från ramen o rengör, sätt dit igen.
Fungerade fint på bakbromsen! :)
Skruven på frambromsen har ärjat fast totalt, så den får jag väl ha som den är då. Tack i alla fall :)
Prova att smörja upp bromsarna, finns massor av olika medel för ändamålet.
Brukar själv göra det, brukar använda fett, de flesta cykelaffärer brukar kunna hjälpa till vad som behövs, undvik olja, eftersom det tenderar att rinna ner över bromsklossen vilket gör att du inte har några bromsar alls ett tag.