Vad finns det för bilstereos med nån iPod-lösning, alltså nån sorts docka för iPodar? Har sett att Harman Kardon har en Drive + Play-lösning som är ganska snygg, men skulle helst ha nåt som bara är en docka.
Det enda jag känner till är att vissa modeller av BMW har en inbyggd docka för iPod. Närmare bestämt: X3, X5 SAV, Z4 Roadster, Mini Cooper samt i 3-serien av årsmodell 2002 eller senare. Med hjälp av en anslutning i handskfacket är det möjligt att styra sin iPod direkt från ratten. Smakar det, då brukar det också kosta. För att njuta av denna musikupplevelse i din BMW får du betala 149 amerikanska dollar. I priset ingår naturligtvis inte installation i bilen och själva iPoden.
Jag tänkte hoppa över huvudenheten helt och köra på slutsteg till samtliga högtalare och sen koppla iPod direkt till slutstegen. Slipper man ha en huvudenhet som endå bara blir snodd och som faktiskt med Mp3 spelarnas intåg inte behövs. Vill jag ha radio pluggar jag bara in en liten bärbar FM-radio.
Det finns ju dockor att ansluta till vilken stereo som helst. Kolla t ex Harman Kardon "Drive & Play" som säljs på t ex BRL: http://www.brl.se/main.aspx?mc=575&c=575&ns=1
(klicka på Ipod i bil i menyn sedan hittar du den där) såg den på mässan, lite ballt...
jupp, jag tog just upp drive + play i mitt första inlägg... två problem med den lösningen bara...
1, z3 har inte mycket plats åt kontrollratten
2, en cab är inte så bra för den som vill behålla displayen när den står parkerad...
Alpine å åter alpine :D
Det finns många märken som klarar det (antingen är "iPOD-förberedda" eller har AUX-in), men Alpine är riktigt bra rakt genom, finns en anledning till att de är älskade i Bilstereo-världen.
Det finns dockor att köpa som kostar 1000-1500, fördelen med dessa är att de även laddar.
Själv tycker ja inte det är värt dem pengarna när du lika gärna kan köpa en 2xRCA->Stereoplugg för nån hundring å dra ut kabeln på nåt diskret ställe till mittkonsolen eller handsfacket eller va du nu vill ha den.
Så kopplar du in ipoden och allt du gör via ipoden är att byta låt, volymen får stå på cirka 80% (för mig iaf), sen styr du "resten" av volymen på stereon.
Fungerar klockrent.
Iom att iPod har så grymt bra batteri-tid är det bara ett problem om du glömmer ladda den eller om du åker i 12h+ i sträck.