webForumDet fria alternativet

19-20" till V70 T5

Bilar & fordon

3 svar · 1 109 visningar · startad av Vatos Locos

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg
Frågan#1

Tänkte se om det finns någon på detta forum som har eller känner någon som har 19-20" på sin V70.
Ska inom kort köpa en T5:a och tänkte piffa till den lite med att börja med att köpa rejäla fälgar och när det gäller däcken så lutar det åt 235x35, gärna smalare profil.
Vet att det under hösten kommer 20-25 profil till Sverige, behöver rejält med utrymme till mina nya Brembobromsar som skall på när jag har hittat en nyare begagnad bil eller beställt en ny.
Tacksam för andra tips, dock inga kjolar eller annat tjafs.
Utan är bara intresserad av produkter som bidrar till säkra vägegenskaper.
Har redan planerat in en trimning, men vill bli klar med annat innan jag beställer tid för detta.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Ja, jag vet att många åker på 19" hjul, och 20" har jag sett ett par som åker på, vet dock inte om de har valsat skärmar för att få på dom, men viktigt är att det är rätt ET på hjulen så ska det inte vara några problem alls med 19".

Fjädrar kan jag rekomendera H&R, blir visserligen väldigt stumt, men man sitter klistrad på vägen iaf :)

Fjäderbensstag är väl i stort sätt bara ta något av alla fabrikat, Sparco, momo, volvo orginal, har själv planer på att införskaffa mig ett Sparco Fjäderbensstag! :) Så man kan pressa lite hårdare i kurvor.

"Powerflex" bussningar hjälper en himla massa också, men då kan jag garantera att frugan inte vill åka i din V70 längre ;)

Gula ställbara Koni, eller om man vill ha ett billigare alternativ Sachs advantage eller Bilstein, gasdämpare hjälper till relativt mycket i samarbete med hårdare fjädrar.

Vet inte om det finns några hårdare krängningshämmarstag till V70'n men det tål att kollas upp ;)

Hoppas innerligt att trimmar bilen hos Autotech, dom har någon form utav filial i Västerås! ;)

Edit:

Efter en snabb sökning på Turbo Performance Club så läste jag att en snubbe fick på "235/30/20" på sin V70, den bilen är inte Sänkt, dvs bytt fjädrar på osv, den är helt orginal, om man ska sänka bilen måste man demontera innerskärmen, och eventuellt knacka ut skärmkanten för att man ska kunne svänga fullt utan att det tar i.

Folk rekomenderade Fö 19" hjul på V70 om man vill kunna sänka utan att stöta på problem, inget är omöjligt bara man har tålamod och är lite händig.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Ja, jag vet att många åker på 19" hjul, och 20" har jag sett ett par som åker på, vet dock inte om de har valsat skärmar för att få på dom, men viktigt är att det är rätt ET på hjulen så ska det inte vara några problem alls med 19".

Fjädrar kan jag rekomendera H&R, blir visserligen väldigt stumt, men man sitter klistrad på vägen iaf :)

Fjäderbensstag är väl i stort sätt bara ta något av alla fabrikat, Sparco, momo, volvo orginal, har själv planer på att införskaffa mig ett Sparco Fjäderbensstag! :) Så man kan pressa lite hårdare i kurvor.

"Powerflex" bussningar hjälper en himla massa också, men då kan jag garantera att frugan inte vill åka i din V70 längre ;)

Gula ställbara Koni, eller om man vill ha ett billigare alternativ Sachs advantage eller Bilstein, gasdämpare hjälper till relativt mycket i samarbete med hårdare fjädrar.

Vet inte om det finns några hårdare krängningshämmarstag till V70'n men det tål att kollas upp ;)

Hoppas innerligt att trimmar bilen hos Autotech, dom har någon form utav filial i Västerås! ;)

Edit:

Efter en snabb sökning på Turbo Performance Club så läste jag att en snubbe fick på "235/30/20" på sin V70, den bilen är inte Sänkt, dvs bytt fjädrar på osv, den är helt orginal, om man ska sänka bilen måste man demontera innerskärmen, och eventuellt knacka ut skärmkanten för att man ska kunne svänga fullt utan att det tar i.

Folk rekomenderade Fö 19" hjul på V70 om man vill kunna sänka utan att stöta på problem, inget är omöjligt bara man har tålamod och är lite händig.

Jo, har själv kollat runt lite och det lutar nog åt 19" eftersom jag vill sänka bilen samt byta fjädrar m.m. Vad tror du om dessa (se bild)

Sedan så kommer det att inhandlas mycket lull-lull så man ligger som klistrad på vägen.
Sedan så ska jag be Ferrita dra ett nytt system på 4" hela vägen samt racekatar, dock inget japsstuk.
De paket som jag har tittat har bara 3" fram och 2.5" efter katalysatorn, och det tycker jag är lite taffligt, eftersom jag hade 2.5" på min gamla Golf och den byggde jag om i början på 90-talet, så det räknas som sugrör ;)

När det gäller trimmning så står det mellan BSR och Autotech, Chipsdepån är återförsäljare åt BSR och finns i Västerås, men vet att Autotech har ett bra rykte, dock så hittade jag inte så mycket delar till just V70 när jag kollade runt på deras hemsida.
Bägge paketen som de har ligger på 315-319 HK, så jag får se vad man hitta på för att plocka ut lite mera hästar.
Gäller att hitta en bra koppling först.

Tack för tipsen.

V70.jpg
Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

4" system är onödigt i min mening, då avgassystemet inte kommer att vara flaskhalsen i ditt motorkoncept, vet att Autotechs 854 R på 800 hästar kör på 3" system! Ferrita är ett företag som lägger hjärtat på att utveckla avgassystem som ger så mycket effekt som möjligt, det är absolut inget fel på 3" fram till katten, sedan 2,5" resten av vägen.

Dessutom om du ska ha 4" måste du Mappa bilen, räcker inte med ett vanligt Steg chip som BSR Autotech säljer, det kostar runt 10.000kr att få motorn mappad. för vad? tjäna 1 hästkraft?

Själv har jag 3" hela vägen från JT med FIA godkänd racekat, godkänd för 400hk, skillnaden är att JT systemet inte är rostfritt, men det kommer hålla under den tiden jag kommer äga bilen iaf. åtminstånde en 8 år.

EDIT: Om det handlar om nya V70'n så har jag för mig att dessa har ME-7.1 Sprut, dessa sprut har för mig att det inte går att mappa, då får du överväga att byta sprut helt och hållet till exempelvis MoTec, Nira-i3, DTA, Haltech (13 000kr + 10 000kr för mappning)

Byta sprut gör man när går över 400+hk, då orginalsprutet samt tändningen inte hänger med, känns nog rätt dumt att ha eftermarknadssprut i en bil som inte ska leverera så många hästar.

Om du kör 4" system + chip, så riskerar du att motorn går sämre än med 3" systemet, då de beräknade värdena för motryck osv inte stämmer med för vad chippet är programmerat för. Det samma gäller att montera en 3" downpipe på en bil med fel programvara.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)