webForumDet fria alternativet

Bilen går slött för mängden soppa den tar.

Bilar & fordon

16 svar · 1 273 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Halloj!

Köpte för inte så länge sedan än -89 Peugot 205 Gti. Visst, gammal och säkerligen hårt körd, men väldigt fin i kaross, inredning osv. Dock har jag minnesan märkt att den är bra törstig och bra mycket slöare än vad den ska vara enligt specifikationerna.

I nuläget drar den dryga 1 l/mil. Vilket känns godtagbart om den ger de 122 hästar den gör som ny. Men känner att den inte alls har lika bråttom. Den toppar i effekt runt 4.500 - 5.000 varv. Över 5.000 segnar den ihop trots att rödmarkeringen inte börjar förrän 6.000 varv. Ett påtagligt knackande hörs, ventilspelen? Samtliga tändstift är i stort sett perfekt sotade, bara ett är något fuktigt. Problem med hög tomgång och ibland även går den enbart på tre cylindrar under kallstart. I övrigt går den bra.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Relativt nytt tändsystem, dock biltema. Bra avgasrör. Kan det vara dags för en topprenovering?

Tacksam för svar!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

KoTTeN skrev:

I nuläget drar den dryga 1 l/mil. Vilket känns godtagbart om den ger de 122 hästar den gör som ny.

Jag har tyvärr inga svar på ditt problem. Jag ville bara kommentera detta. Jag har själv haft en cittra med exakt samma motor (BX19GTI). 1 l/mil är på tok för mycket även om motorn är så stark som siffrorna gör gällande.

UlfT skrev:

1 l/mil är på tok för mycket även om motorn är så stark som siffrorna gör gällande.

Ok, på en höft hur mycket drog din?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

0,8-0,9 ungefär.

ok, det låter helt i min smak. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Låter som den inte ger effekt på alla cylindrar. Kolla stiften. Ta kompressionsprov.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Hade ett problem med en gammal Ford där den slukade soppa utan att leverera pulver ur motorn.

Plockade isär förgasaren, visade sig att det var hål på membranet.
Soppan sprutade ut på fel ställe...

Lasp skrev:

Låter som den inte ger effekt på alla cylindrar. Kolla stiften. Ta kompressionsprov.

Stiften skrev jag om ovan ;) men kolla kompressionen ska göras!

Plockade isär förgasaren, visade sig att det var hål på membranet.

Glömde säga att det är insprutning, Bosch JE-tronic om jag inte mins fel.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Låter spontant som det är över.. Utsliten maskin, slut med toppen, etc..

Kompressionsprov i all ära.. Leak-down säger jag!

Ja, risken är väl tyvärr inte minimal. :(
Återstår att se, har fortfarande inte fått fart på kompressionsprovet.
Köpte en mätare, men den har inga gängor utan bara någon gummitutt som inte passar i toppen. Ska man behöva någon forma av adapter också eller har jag gjort helt fel?

Medlem sedan dec. 2000596 inlägg

tryck ner den mot hålet så att det håller tätt, sen får någon kompis gå och vrida på nyckeln.

knackande... beror väl lite på vilken sorts knackande det är, men det skulle kunna vara vevlager som håller på att ge upp.

ERR0R skrev:

tryck ner den mot hålet så att det håller tätt, sen får någon kompis gå och vrida på nyckeln.

knackande... beror väl lite på vilken sorts knackande det är, men det skulle kunna vara vevlager som håller på att ge upp.

Vevlagren, låter inte roligt. Kan man diagnosera det utan att demontera hela bilen?

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

KoTTeN skrev:

Vevlagren, låter inte roligt. Kan man diagnosera det utan att demontera hela bilen?

Det räcker att demontera motorn.

Så där då, en uppdatering samt en följdfråga. :)

Vi har gjort kompressionsprov vilket visade att ena cylindern enbart har runt 6:1 i värde. Så det jag gjort sedan dess är att plockat ner toppen, toppen i sig visade sig vara i relativt bra skick, inga skadade eller med ögat otäta ventiler. Min bror som varit bilmekaniker tror att det skulle kunna vara en bränd kolvring. Sagt och gjort, nu är oljetåget bortplockat och kolv släppt från vevaxeln.

Men nu till problemet och därmed min fråga. Jag kan enkelt skjuta kolven upp och ner i sin bana, men 5 mm innan översta läget börjar den skeva och sen fastnar den totalt i översta läget. Det finns en del sot och slitage på den knappa centimetern som är kvar innan kolven är uppe helt ur blocket, kan det vara så illa att slitaget är så stort att kolven inte går igenom? Och hur gör jag nu?

Återigen väldigt tacksam för svar!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Man brukar hona cylindern när man byter kolvringar. Finns verktyg för det lite varstans. Att det är "tajt" är naturligt och som det ska vara. Glöm inte att smörja in cylindern med olja innan du monterar och pressar än hit än dit.

Medlem sedan dec. 2000596 inlägg

Byter du bara kolvringar på en cylinder ? Låter lite dumsnålt nu när du ändå har plockat ner skiten.

Efter lite övervägande ska jag försöka hitta en helt ny motor istället, den som sitter nu verkar överlag vara sliten både i top, kolvar och liknande. Så ska se om man kan göra det så enkelt att hitta en bättre motor.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)