Har lite jobbigt fenomen där en bensinmotor låter mer som en Diesel än en Bensinmotor, Jag har hört att det kan vara spridarna som gör oväsen av sig, och har därför provat på mirakelmedel som rengör spridarna, det skadar dock inte, men jag är tveksam till om det hjälper. Så nu undrar jag om det finns fler faktorer som kan spela in?
Hade samma fenomenljud på min gamla ford. Det hördes extra mycket om man stod mot en vägg, tex i drive in på McD.
Jag har för mig att det då var avgasröret o nån skarv.
Utan at ha hör ljudet, det kan vara allt från totalhavari till inget.
Vad är det för bil?
Kan vara någon knacksensor som inte är med å leker längre.
Kan vara en spridare/tändstift som har sagt godnatt.
Nyare bil? några felkoder?
Utan at ha hör ljudet, det kan vara allt från totalhavari till inget.
Vad är det för bil?
Kan vara någon knacksensor som inte är med å leker längre.
Kan vara en spridare/tändstift som har sagt godnatt.
Nyare bil? några felkoder?
Nyare bil, inga felkoder!
Avgasröret är helt nytt, det har inte ändrat ljud allt, men däremot grenrörspakningen är jag skeptisk mot, hur vet jag om det är den?
Tändstift är beställda kommer om en vecka! Får vi se om de kan vara det!
Om du säger att den låter som en diesel, blir jag lite skeptisk.
En diesel knackar pga den höga kompressionen, en bensinare som låter på det sättet mår inte bra, förtänder något kopiöst antagligen.
Grenrörsläcka låter mera som ett "puffande" om läckan är liten.
jag har inte hydraliska lyftare, utan det är mekaniska, däremot har jag hört att det kan vara lösda pinnbultar till grenröret, ska kolal dom, annars har jag hört att det kan vara "EVAPPEN" eller Spridarna som tickar! :)
Jobbigt att va detektiv & sen ändå gissa att det är just den bilen som strular.. Men men!
Ställ upp skithögen på 2500 rpm & häll diesel i insuget på lämpligt ställe, kan va sotavlagringar i toppen som gör ett den spikar&slamrar. Notera att du gör detta pÅ EGEN RISK!
Annars tar du en skruvmejsel & håller mot motorn på olika nivåer & lokaliserar var ljudet kommer från, sätt örat dikt emot handtaget & lyssna vart det låter som mest.
Jag sätter en slant på att ljudet kommer från toppen eller botten av motorn & då är det entingen ventislammer eller slut med ram/vevlager som är boven.
I med NY KVALITETSOLJA omedelbart & kolla om det blir tyst/tystare.
Nog med spontana förslag innan vi vet vad det är för bil.
Bilen är en v40 2.0T årsmodell 2000, motoroljan är helt ny, det är castrol olja, 5-40W dyr som fan varen, helsyntet eller något sånt. Servades för 2 veckor sedan, ska däremot kolla om det kanske är för lite olja i han och fylla på lite.
Hälla i diesel? Nej tack! Provade däremot STP injection cleaner, men tycker inte att den blivit märkbat tystare.
Lämna in den på samma ställe som gjort servicen & fråga va i helvete dom gjort med den säger jag..
Lite jobbigt att åka 43 mil för att fråga ;) Den lät så innan servicen också, Nu har jag dock lokaliserat ljudet, och det kommer från spridarna, jag körde "skruvmejsel" varianten! Funkade perfekt! :)
Bytte även stift till Bosch Platina 5'or, nu svarar bilen mycket bättre på mellanregistret! :)
Kollade oljan och den låg lite mer än mittemellan min/max.
Dock palalr inte kopplingen med 340 Nm längre, så i veckan åker en S60 T5 Eller i bästa fall S60R koppling i istället! :)