webForumDet fria alternativet

Hur säkert är internet (om peningan)?

Privatekonomi

7 svar · 430 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Jag visste inte om denna hörde hemma i webrel. eller ekonomi. Hursomhelst undrar jag som rubriken lyder, hur säkert internet är när det gäller köp, transaktioner med kort via nätet. Hittils har jag inte stött på någon som haft problem.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Så du lägger den i Caféet? :x

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Hade du tyckt det varit mer passande att lägga hälften av inlägget i webrelaterat och andra hälften i ekonomi? :o

Ursäkta mig men jag hittar inte så hemskt bra här.

Btw: Mamma hälsar ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag handlar rätt ofta med mitt VISA-kort på nätet och har hittills bara positiva erfarenheter. Dessutom har jag inga kritamöjligheter på mitt kort samt max nån hundring på det under längre perioder (fyller kortet vid behov). Därmed anser jag också att risken att bli plundrad på pluralis tusenkronorsbelopp är minimal.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Hur säkert är internet (om peningan)?

Lofberg skrev:

Hursomhelst undrar jag som rubriken lyder, hur säkert internet är när det gäller köp, transaktioner med kort via nätet. Hittils har jag inte stött på någon som haft problem.

Jag har inte heller haft några problem med att handla med kreditkort på internet. Risker finns ju oavsett var man handlar. Handlar man i butik eller betalar med kort på restaurang, kan ju någon skimma kortet. Det är därför svårt att säga att det skulle vara så mycket farligare att handla på internet. Jag anser att det, både när det gäller internet, och övriga sammanhang, är bra att bara handla med företag som verkar pålitliga. Att betala med kort till något okänt företag som verkar lite halvskumt, är inte att rekommendera. Men som sagt, det gäller ju överallt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Handlar en hel del med kort över nätet och har faktiskt stött på problem en gång.

Ett amerikanskt företag (som jag aldrig hade handlat från eller ens hört talas om) drog helt utan anledning drygt 1100 kr från mitt konto. Eftersom jag inte hade så mycket pengar blev kontot dessutom övertrasserat med ungefär 500 kr.

Gick till banken, som spärrade mitt kort och bad mig göra en polisanmälan. Därefter kunde jag göra en reklamation och efter ett par veckor var pengarna tillbaka. Dock var förtaget fräcka nog att i sin tur göra en reklamation, vilket ledde till att pengar drogs ytterligare en gång. Efter kontakt med banken kom pengarna tillbaka en sista gång och jag blev dessutom lovad att det amerikanska företaget (vars namn jag ej minns) inte längre skulle kunna komma åt mina pengar.

Allt detta trassel har dock inte avskräckt mig från att använda kortet, vare sig på internet eller i vanliga affärer, eftersom jag vet att risken är relativt liten och att det finns möjligheter att få tillbaka pengarna om någon skulle gå snett.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har handlat mycket över nätet med kort och aldrig haft problem. Så länge de har säkeranslutning och jag vet att det är ett seriöst företag så tvekar jag inte en sekund på att använda kortet.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Re: Hur säkert är internet (om peningan)?

Lofberg skrev:

Jag visste inte om denna hörde hemma i webrel. eller ekonomi. Hursomhelst undrar jag som rubriken lyder, hur säkert internet är när det gäller köp, transaktioner med kort via nätet. Hittils har jag inte stött på någon som haft problem.

Vad jag har hört ska det inte vara mycket osäkrare att handla på nätet än i verkligheten... Finns risker där med...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)