webForumDet fria alternativet

Kak-lagen

Juridik

5 svar · 364 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Tjena,

Finns ju nu en lad som säger att man måste informera sina besökare om man anänvder Cookies på sin hemsida. Gäller det även om man använder Sessions i t.ex. inloggnigar? Endast Sessions allstså inga Cookies alls.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Nej, för att en Cookie sparas ju på klientens dator.
Tror jag...Och att man kan få en massa cookies utan att man vet det...

Är vad jag har hört i alla fall!

Medlem sedan juni 2002346 inlägg
Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Re: Kak-lagen

Poffe skrev:

Gäller det även om man använder Sessions i t.ex. inloggnigar? Endast Sessions allstså inga Cookies alls.

Jag tror nog att du använder cookies ändå. Standardinställningen för sessioner är att de ska använda cookies. Alternativet är att de använder adressraden och alla länkar, och det är inte så bra.

Du kan lätt kolla genom att skriva in adressen till din webbsida här: http://www.tydal.nu/se/tools/ (efter URL) och trycka på "Hämta header".

Finns det en rad som börjar med "Set-Cookie: " så använder du cookies, och då gäller lagen dig.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Re: Re: Kak-lagen

tydal skrev:

Jag tror nog att du använder cookies ändå. Standardinställningen för sessioner är att de ska använda cookies. Alternativet är att de använder adressraden och alla länkar, och det är inte så bra.

Du kan lätt kolla genom att skriva in adressen till din webbsida här: http://www.tydal.nu/se/tools/ (efter URL) och trycka på "Hämta header".

Finns det en rad som börjar med "Set-Cookie: " så använder du cookies, och då gäller lagen dig.

Hmm.. okej, hur stänger man av det då? Vill ju inte spara nått hos klienten, utan använda rena sessions.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Re: Re: Re: Kak-lagen

Poffe skrev:

Hmm.. okej, hur stänger man av det då? Vill ju inte spara nått hos klienten, utan använda rena sessions.

Cookies används för att identifiera besökaren. Sessioner används för att spara information om en besökare. De hör ihop. Stänger du av den ena stänger du av den andra.

Så här, typ:

Besökare: Hej, jag har ingen cookie!
Server: Okej, då är du en ny besökare. Vi kallar dig nummer 1. Lägg det i en cookie.
Server: Okej, då är du en ny besökare. Vi kallar dig nummer 2. Lägg det i en cookie.
Besökare: Hej, jag har cookie nummer 2 och jag heter Kalle.
Server: Skapar sessionsvariabeln namn för besökare 2 och ger den värdet "Kalle".
Server: En ny besökare alltså. Du får nummer 3. Lägg det i en cookie.
Besökare: Hej, jag har cookie nummer 2 och vill titta på default.asp.
Server: Nummer 2, få se, där finns det en sessionsvariabel: namn="Kalle". Hej Kalle!
Besökare: Hej, jag har ingen cookie.
Server: Besökare nummer 4. Spara det i en cookie...

Osv...

Som du ser så vet inte servern vad det är för besökare som kommer, inte förrän besökaren har gett sin cookie som innehåller sessionsnumret. Först då vet servern att det finns en session och vem som är på andra sidan.

Notera också att all kommunikation mellan besökare och server sker efter det här mönstret:

Besökaren ansluter och skickar en begäran (request) till servern. Servern ger ett svar (response) och bryter sedan kontakten.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)