webForumDet fria alternativet

PUL och intranät

Företagande

5 svar · 764 visningar · startad av nanne

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Frågan#1

En av killarna på jobbet håller på att göra en egen sida till oss på intranätet där han tänkt lägga upp namn och bild på alla så andra i fabriken vet vilka vi är.
Men jag ifrågasatte detta pga pullagen. Men gäller denna även på ett intranät?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Utan att vara tvärsäker, det är inte offentligt nät och då gäller inte PUL.
Har för mig att den gäller när du publicerar personuppgifter offentligt.

Matnyttigt?: http://www.pul.nu/

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Ja, PUL gäller. Då det gäller alla dataregister över personuppgifter. Sen kan man tvista över att den är publik eller inte, men finns det en chans att utomståde kan nå den så kommer du helt klart åka dit.

För att lösa detta lite enkelt är det bara att fråga alla på jobbet om det är ok att de lägger upp dem på en hemsida över alla anställda. Sen är det inga problem med PUL.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Vi är runt 60 på vår avdelning och runt 4700 anställda i hela fabriken så det är nog inte aktuellt att gå runt och få massa namnunderskrifter på folk.

Jag ska hur som helst vidarebefodra uppgifterna till han som gör sidorna.

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Ett förslag är att skicka ut ett publikt medelande till alla på något sätt. Som säger "vill ni inte vara med på denna hemsida så måste ni medela oss innan ett vist datum"

Vet iofs inte vilka informationspridningsmetoder ni har, men jag tror inte någon ska ha problem med.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

asmodie:
Det går inte, "negativ avtalsbindning" kallas det, dvs vänd på frågan: "Ni som vill att andra ska veta vem ni är, skriv på här", dvs som nanne själv säger.

nanne:
Eventuellt (troligen) kan de anställda redan ha godkänt lagring på adb-medium (tror det kallas detta gamla hederliga, som ingen vet vad det är...) i och med att företaget har befintliga adressregister, löneregister etc.
Dvs kontrollera befintliga avtal, det som kan saknas är någon klausul med "spridning till bredare kretsar", det tänkte man inte på när man skrev under anställningsformuläret och därigenom företagets it-policy på tex -70-talet!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)