webForumDet fria alternativet

Placera 80.000:-

Privatekonomi

19 svar · 693 visningar · startad av NETwork

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag skulle behöva en bra strategi för att placera 80.000:- på lite längre sikt (åtminstone 5 år). Rimliga risker. Är lite rädd att stoppa in så mycket pengar i fonder vid ett enda tillfälle, samtidigt känns det tämligen meningslöst att lägga dem på ett konto med någon procents ränta. Alla tips mottages tacksamt!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag står inför ett liknande val.

Jag har kollat lite på SkandiaLink. Eftersom jag själv inte kan nåt om fondet och sånt har jag framför allt kikat på deras kapitalförsäkring.

Vore kul om någon hade nåt att säga om det. :)

Jag hade tidigare en kapitalförsäkring men lyckades verkligen göra det till tidernas sämsta placering då jag "tvingades" sälja våren 2003. Jag hittade lite oväntat drömhuset och behövde pengarna. Som alla vet så hade börsen inte gått överdrivet bra vid den här tiden så jag sålde med förlust.

Med en kapitalförsäkring får du inte dra av förluster. Utöver det fick jag betala en straffavgift för förtidsinlösen... samtitigt som jag hade betalat en årlig avgift. Det handlade väl inte om några stora pengar men jag tror jag sparade 20.000 och fick ut 10'. Jippi! :bire

Tillägg: det där med att man slipper betala inkomstskatt när man tar ut pengarna är bara trams, du betalar ju skatt på vinsten varje år istället. Utöver avgiften! Visst kan en kapitalförsäkring vara vettigt i vissa fall, exempelvis om du sparar till dina barn på lång sikt. Men näh, jag tror inte på det.

Jag ska försöka lägga min apengar i så många korgar som möjligt och då är kapitalförsäkringen en av dessa korgar. ;)

Dessutom har jag funderat på både premieobligationer och riksgäldsSpar.
https://www.rgk.se

Jo, jag har tittat där också, men inte ens om du binder pengarna i 5 år får du någon rolig ränta. Det är alltid svårt med klumpsummor... :/

Har en idé om att köpa en lägenhet och hyra ut den till brorsan. :) Måste ta reda på lite mer om det här med andrahandsuthyrning...

Troligtvis får du inte hyra ut mer än ett år. Så var det i alla fall för mig.

Jag flyttade ihop med tjejen för ett år sedan och eftersom min lägenhet fortfarande steg i värde så hyrde jag ut den i andrahand.

Nu när jag precis sålt lägenheten visar det sig att jag tjänade 100.000:- bara på det året den var uthyrd. :)

Jo, jag har också hört någon om en sådan regel. Men är det en helt fast regel? Med tanke på att det är just brorsan behöver en lägenhet så är det ju en ganska "säker" hyresgäst för egen del i alla fall.. :) Hur fungerar det med inkomster från uthyrning?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

NETwork skrev:

Jo, jag har också hört någon om en sådan regel. Men är det en helt fast regel?

Man måste få godkännande från bostadsrättsföreningen. Det känns lite äventyrligt att köpa en lägenhet med avsikt att hyra ut den, innan man överhuvudtaget har en aning om ifall det går.

Min bror funderade faktiskt på att hyra ut sin lägenhet här i Stockholm, när han fick jobb i Lund. Tanken var att han då skulle ha en reträtt om han nu inte skulle trivas i Lund. Men skälen accepterades inte, utan han fick sälja lägenheten.

Min lägenhet tillhörde SBC om deras regler för andrahandsuthyrning såg ut så här: http://www.sbc.se/vtmfaq/590,605.cs

Där fanns alltså inte något stöd för att hyra ut lägenheten för att tjäna pengar utan det var något som jag fick tillåtelse för från min förening. Dom hade som policy att man fick hyra ut i max ett år.

Egentligen får du inte några inkomster vid uthyrning. Du får inte lov att ta ut mer i hyra än vad en likvärdig hyreslägenhet skulle kosta. Du får t.ex inte baka in dina lånekostnader i hyran.

Ok, ja det var väl inte ett så seriöst alternativ kanske. :) Men det är svårt med en klumpsumma, det känns som man antingen tar en alldeles för stor risk alternativt får en usel ränta som inte ens täcker upp för inflationen. Funderar på att portionera in pengarna över något år eller två i diverse fonder, det är kanske det bästa för min del.

Både fonder och aktier kan vara tänkvärda alternativ. Men då bör man sprida riskerna över flera olika branscher, och hålla koll på utvecklingen.

Man kan gärna investera i fonder som koncentrerar sig på andra delar av världen. Det tror jag är ett bra sätt att sprida riskerna. Går det dåligt för Ericsson, så går det dåligt för ett helt knippe svenska företag. Men för ett japanskt företag spelar Ericsson ingen roll.

Hedgefonder är också ett alternativ. De har friare möjligheter att investera. De kan faktiskt tjäna pengar även på nedgångar. Kan vara bra att ha en del där vid svängningar.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ericsson B, ett hett tips ;)

stoffe-2k skrev:

Ericsson B, ett hett tips ;)

Har funkat bra för mig det senaste året. :) Lite oroande dock att även kvällstidningarna har fått upp ögonen för den aktien.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag står inför ett liknande val.

Jag har kollat lite på SkandiaLink. Eftersom jag själv inte kan nåt om fondet och sånt har jag framför allt kikat på deras kapitalförsäkring.

Vore kul om någon hade nåt att säga om det. :)

Kapitalförsäkring är ett utmärkt sätt att bli blåst på ett lagligt sätt. Men vill man göda ett gäng överbetalda förvaltare ytterligare skall man slå till. Poängen är inte den principiella funktionen hos kapitalförsäkring utan hur hutlöst mycket som försvinner i avgifter av ditt sparande.

Ska man spara i aktiefonder ska man undvika storbankernas fonder. Satsa på mindre fondbolag som t ex Odin fonder...

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Sex råd:

1. Låna ut pengarna till brodern som köper lägenheten, han betalar ränta till dig och får dra av det i deklarationen som vanligt. Förr (när räntan var >10%) fick man inte ta ingen ränta för sådan 'kompislån' för att det skulle gillas (av Skattemyndighetn), utan man fick ta några procent.
Nu är det ändå så låga räntor, dvs du kan säkert lägga räntan på 1-2%.
Gör ett avtal om hur försäljningsintäkten ska fördelas INNAN ni gör lägenhetsinköpet!

2. Web-Tor var inne på www.rgk.se, kolla deras statsskuldsväxlar, då får du den bästa räntan du kan få. From något år kan privatpersoner köpa sådana, minst 25' dock.

3. Placera i en fond-i-fond, dvs en fond som består av andra fonder. Då kan man placera brett utan att vara i en branch/land etc. Tex 33% Teknik-fond, 33% Medicin-fond och 33% Nordamerika.

4. Sätt de absolut inte i en enskild aktie (tex Ericsson B), fem år är lång tid och börsen hinner gå både upp och ner till 2009. (Ta det som ett konjunkturtips :e)
Eftersom Ericsson är en (hög)riskaktie avråder jag bestämt från den för dig.

5. Oavsett vad du placerar i, titta över placeringen en gång/år, förslagsvis när det är dags att deklarera!

6. Kapitalförsäkring? Jag har en, eftersom företagets försäkringsmäklare sade det var en bra placering.
Förstår jag vad jag gjort? Nej! Ska jag placera i en sådan igen? Nej, inte utan att få ordentliga råd!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Alla som är intresserade av sparande bör läsa dessa artiklar
http://www.spiltan.se/8debattinlagg_rad/startsida_debatt.htm

Kapitalförsäkring är ett utmärkt sätt att bli blåst på ett lagligt sätt. Men vill man göda ett gäng överbetalda förvaltare ytterligare skall man slå till. Poängen är inte den principiella funktionen hos kapitalförsäkring utan hur hutlöst mycket som försvinner i avgifter av ditt sparande.

Men hur ska jag som inte kan nåt om fonder veta vilka fonder jag ska köpa? Jag har varken tid eller lust att sitta och byta fonder på ren chans. Jag måste vända mig till någon som gör detta åt mig och då gissar jag att dom vill ha betalt för denna tjänst. :q
Det kan hända att du tycker att jag blir blåst men jag hade troligtvis blåst mig själv om jag försökt placera pengarna på egen hand. ;)

J.N. Intressant det där med att dra av ränta på lån mellan privatpersoner. Är det alltså avdragsgillt om jag lånar ut pengarna till brorsan (som alltså ska köpa en lägenhet) och han får betala en liten ränta till mig för detta? Mina ränteinkomster är väl i sin tur skattegrundande precis som vanligt antar jag?

En annan fundering, kan jag stå som delägare i lägenheten tillsammans med honom trots att jag inte bor där och sedan när han säljer den (gissningsvis om 5 år ungefär) så tar jag ut mina pengar (proportionerligt mot en eventuell värdeökning) precis som vanligt?

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Dra av ränta:
Det förutsätter jag, om inte skulle ju alla lån mellan privatpersoner vara en perfekt intäktskälla! Låna ut pengar - ingen skatt på räntan!

Delägarskap:
Tror jag tänkte på det i mitt svar, men sedan glömde jag förslå det. Så kan man ju också göra, i mitt hus äger en/båda föräldrarna + barn lägenheten där barnet bor.
Hur/varför det godkänns vet jag inte, det anses väl inte som 'fel' att den ena parten aldrig kommer att bo där.
Om man får dela andelen i lägenheten hur man vill vet jag inte, men hälften var är säkert inget problem. (1/99 tänker jag mig skulle kunna vara det)

Vilket som är bäst (du är delägare/du lånar ut pengarna) vågar jag inte svara på.
Råd kan du säkert få av sbc(.se), skattemyndigheten eller hyresgästföreningen.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)