Har lite strul med migrationsverket. De vill att jag skall lämna in en massa papper på en ambassad utomlands. Jag tycker att de borde kunna sköta detta härifrån, då det är förknippat med vissa resekostnader och besvär att gå via den utländska ambassaden. Detta gäller särskilt som det ändå kommer att gå till Migrationsverket i Norrköping. Att gå den dyra omvägen via ambassaden känns då helt meningslöst. Men Migrationsverket håller på sina regler. Det gäller ett s k anknytningsärende, men det är egentligen inte så viktigt.
Utlänningslagen säger ingenting i detalj om hur arbetet skall fördelas mellan Migrationsverket och ambassaden utan bara att ambassaden skall biträda Migrationsverket.
Slutsatsen är att arbetsordningen är Migrationsverket egna byråkratiska påhitt.
Vad har man för möjligheter att få ett statligt verk att backa på en sådan här punkt? Vilka juridiska skäl kan de anföra till försvar?
Min bor blev tvungen att åka till Stokholm och amerikanska ambassaden för att förlänga sitt visum i USA det var ingenting han kunde göra från USA utan han var helt enkelt tvungen att åka hem och fixa detta på en timma för att sedan åka tillbaka. Det var tydligen så man var tvungen att göra, det fanns inga andra sätt att skriva på pappren i USA och lösa det via svenska ambasaden gick inte, så det är inte bara Sverige som har så smarta regler..
Frågan är väl vad det har med IT-juridik att göra. Men visst, man skulle kanske kunna lösa det via internet om 30 år eller liknande.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25