Jag var på VIRK-seminarium i tisdags där vi fick ta del av upphovsrättsdirektivets bakgrund och effekter (EG 2000/29 och Ds 2003:35) och fick se förslaget på nya URL (upphovsrättslagen alltså)
Med anledning av detta tänkte jag redogöra för några saker som jag fick höra där som kan vara av intresse för wF:are. (OBS, detta är bara utredningsgruppens förslag på lagen, den har inte beslutats i riksdagen än)
Privat bruk
Föreslagen ny lydelse av § 12:
12 §. Var och en får för privat bruk framställa ett fåtal exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk får dock exemplarframställningen endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk
Det är inte tillåtet att med stöd av denna paragraf framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.
Två nyheter:
- Inte längre tillåtet att framställa exemplar av hela litterära verk. (Studenter får inte kopiera böcker längre)
- Förlagan skall vara ett lagligt exemplar (Hittar du Terminator 3 på DC kan du utgå från att den inte är ett lagligt exemplar. För att den ska vara ett lagligt ex måste upphovsrättshavaren lagt ut den där.
(Undantag (i 54 § fjärde stycket) från skyldighet att betala ersättning i fall då någon i samband med kopiering för privat bruk enbart överträder 12 § fjärde stycket (om laglig förlaga)
utom om överträdelsen har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet.)
Kassettersättningen
Föreslagen lydelse av § 26 l:
26 l §. Ersättning enligt 26 k § skall bestämmas enligt följande beräkningsgrunder:
1 st....
2 st. För anordningar på vilka digital upptagning kan ske upprepade gånger skall ersättningen vara 0,7 öre per megabyte lagringsutrymme.
3 st. För andra anordningar på vilka digital upptagning kan ske skall ersättningen vara 0,25 öre per megabyte lagringsutrymme.
Tekniska skyddsåtgärder
Nytt fenomen i upphovsrättslagstiftningen.
Rättsskydd mot manipulering av
A) tekniska skyddsåtgärder som anbringats för att skydda verk mot olovligt utnyttjande
B) elektronisk information om rättighetsförvaltning.
Skyddets innebörd
52 d §. Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som uteslutande hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verkdekryptera ett datorprogram som uteslutande hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som uteslutande hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
52 e §. Det är förbjudet att tillverka, importera, sprida, sälja, hyra ut eller inneha i förvärvssyfte anordningar, produkter eller komponenter som
1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd.
2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller
3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd.
Undantag från skyddet
52 f §.Den som på grund av bestämmelserna i 16, 17, 26 eller 26 e §§ får utnyttja ett upphovsrättsligt skyddat verk skall ha rätt att använda ett exemplar av ett verk som denne lagligen innehar eller har tillgång till på ett sätt som anges i aktuell bestämmelse utan hinder av att exemplaret skyddas av en teknisk åtgärd…
Jo. Det där att sudenter inte ska få kopiera litteratur för studierna är har varit på tapeten ett tag och måste vara lagskaparnas våta dröm eller? Förstår inte hur man egentligen får ihop att det ska vara en förbättring?!
Kasettersättningen är ju också ett tappert försök, till att bli av med populäritet. Vissa stora förbrukare ska ju få kunna begära dispans från den skatten, men tack för oss andra som varken har ett sånt stora företag eller piratkopierar.
Vi som läser juridik har litteraturkostnader på cirka 2,000 kr per 10-poängskurs, alltså närmare 8,000 kr per år. Det är självklart att folk kopierar, det är inte lätt att få ekonomin att gå ihop annars. För om man jobbar, tja då försvinner CSN snabbt, och då måste man jobba så mycket att man inte hinner läsa, så vad ska man då med böckerna till?
När Tomas Bodström var på Handels frågade vi honom om han inte tyckte att man borde införa nån sorts "litteraturbidrag" till de program med mycket och dyr litteratur, men tyvärr försvarade han sig med att "det finns andra saker som kostar på övriga utbildningar"... yeah right, till viss utsträckning men...
Angående kassettersättningen, här är några räkneexempel:
1 st 700 mb CD-R-skiva: 0,0025x700 = 1,75 kr.
100 st 700-skivor kan man hitta för 390 kr. Lägg på ytterligare 175 kr så får du en fin procenthöjning.
1 st 4,7 GB DVD-R-skiva: 0,00250x4700 = 11,75 kr. Jag har idag DVD-R-skivor som jag hittat från 10 kr/st...
Dessutom, utredarna var inte klara än med om de ville att även typ hårddiskar få denna avgift. Tänk alltså en 80 gb hdd skulle få cirka 560 kr i avgift. De är dock klara med att de ska rekommendera att MP3-spelare får denna avgift.
I fortsättningen får man alltså köpa hårddisken till mp3-spelaren separat.
I övrigt är jag nyfiken på vad de menar med tekniska skyddsåtgärder, för vad jag förstått får de bara hindra upphovsrättsligt relevanta åtgärder för att skyddas av lagen. I dagsläget finns inga sådana kopieringsskydd och frågan är om det nån gång kommer att finnas. Tekniken funkar ju liksom inte så.
Dagens kopieringsskydd hindrar enbart uppspelning. För att kunna titta/lyssna på dvd- och cd-skivor jag köper måste jag först kringgå skyddet. Sånt ska ju inte bli olagligt, säger de, men vad är det som blir olagligt då?
Handlar det om vad man ska använda kopian till? Men det är ju redan olagligt att göra olagliga saker med kopian, varför ska det då bli olagligt att framställa den?
Vilka hack/crack-program är det egentligen som blir olagliga? Alla kan ju användas till både lagligt och olagligt. Inget av dem borde därmed bli olagligt, om jag förstått lagen rätt, men vad är då meningen med lagen?
Kassettersättningen är en skatt så den går till staten.
Till de som "drabbas av piratkopiering" kan vi väl ha en stödgala på TV4 med Kristin Kaspersen som värd eller nåt... :e
Nej, så är det väl inte? Kassettersättningen fungerar ungefär som STIM, den betalas ut till en organisation som fördelar ut stålarna till de stackars underbetalda och svältande skivbolagen så att dom kan få sig en kokt rova och lite havrevälling på middagsbordet, dom stackarna..
Hm, inte helt hundra, men jag har fått höra att det ska vara en skatt... och vet man inte vad det är i Sverige så kan man gissa att det är en skatt... men du kan ha rätt att det är i STIM-stuket... ska efterforska lite...