webForumDet fria alternativet

Säker bildvisning eller dyl.

Företagande

5 svar · 399 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag vet inte om detta är rätt forum, men det fanns inget annat ställe som känndes rätt, flytta om jag har fel.

Om vi antar att någon här har fått i uppdrag att göra en logotype för några hundra 300-600 eller liknande. Du har ingen vidare tilltro till kunden, så du skall presentera förslagen som bilder utan att han kan ladda hem dem eller använda en skärmdump. Eftersom det inte rör sig om så stora summor känns det menlöst att göra en anmälan om betalning skulle utebli, men man vill ju ändå att att går rätt till väga. Hur som helst undrar jag hur man bör gå göra. Det är ju bra om kunden får se bilderna så högupplösta och anpassade till ändamålet, men det kanske inte är så smidigt i detta fall.

Alternativ som finns är ju att använda någon udda bakgrund så friläggning etc. inte fungerar eller att spara bilderna väldigt lågupplösta. Men om man nu vill visa hela bilden på något sätt utan att en stöld kan komma i fråga, hur skall man då gå tillväga?

Någon som har ett tips på hur man kan göra? Givetvis kan man ju kräva in en delbetalning innan man sätter igång, men det kanske inte är någon bra lösning eftersom kunden kanske har låg tilltro till dig. Någon som har ett tips på hur de brukar göra när det gäller småsummor?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Detta för mina tankar till hur spelsajter brukar märka upp sina skärmdumpar från testade spel och dylikt. De sätter helt enkelt sin logga i ena hörnet, alternativt en grå text över hela bilden med väldigt låg opacitet. På så sätt märks den inte tydligt men den finns där, svårbortplockad. Annars kan du ju alltid lämna över lågupplösta varianter som inte duger för webb/tryck.

Jo, tanken har slagit mig, men det skulle vara bättre om man kunde visa hela bilden fast ta bort skärmbumpsfunktionen eller liknande.

Sparar man den som *.avi blir det väl klurigare att göra en skärmbump? Filen blir dock väldigt stor.

Fler förslag?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Bränn en cd-r med logotypen, skicka den till dig själv via posten, öppna inte kuvertet, ge kunden logotypen.

Försöker kunden blåsa dig: anmäl. Får du pengarna: bra.

End of story.

Låter som en bra idé men samtidigt lite tidskrävande och att man måste lägga till lite på slutresultatet, då det bara rör sig om några hundra kan man ju inte lägga till 100 för bränning och distrubiering av cd-r :)

Medlem sedan jan. 200416 inlägg

Jag skulle sätta en mindre "Bilderna är skyddade av blabla"-lagen i HTML under bilden/na, du har trots originalfilerna med lager som bevis.

Ett dåligt rykte är inte värt för dina kunder att ha för att spara en sådan summa.

Lycka till.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)