webForumDet fria alternativet

aktier

Privatekonomi

9 svar · 564 visningar · startad av depeo

Medlem sedan juni 2003517 inlägg
Frågan#1

Jag vill lära mig lite om aktiehandel.

Någon som har någon aktieskola att tipsa om?

Vilken webmäklare är bäst? :q

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

http://web2.nettradeswedbank.se/skolan/skolan.html

http://www.tradelearn.com/

Om du ska handla med små poster är
aktiedirekt
billigast.
Villket kan vara bra då det är riskfyllt att satsa allt på en aktie.

Lycka till, men tänk på att många aktier har stigit mycket de senaste månaderna...

Medlem sedan juni 2003517 inlägg

Har ni några allmäna tips, nybörjarfel eller liknande? :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

spara långsiktigt.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

överdriven tro på att det är enkelt att bli rik på aktier...

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Som nämnts tidigare i tråden, spara långsiktigt, och köp inte aktier för pengar som du inte har råd att förlora så att du har pengar över till eventuella oförutsedda utgifter.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Avanza är överlägset den bästa nätmäklaren enligt min mening! :)
De blev dessutom utnämnda till årets bästa nätmäklare 2002 eller 2003 kommer inte riktigt ihåg när... Har själv använt dem när jag hade en del aktier och jag blev imponerad hur bra det hela fungerade...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

mrblonde skrev:

Håller med helt och fullt. Det är lätt att tro att man är någon form av aktieguru när man gjort fem bra affärer i rad. Då är det inte lätt att se objektivt på sin egen kunskap och förmåga. Kanske var det en kombination av slumpen och en allmänt uppåtgående marknad som var orsak till de bra affärerna.

Aktier är riskfyllt, det är många som förlorat stora belopp på aktier de senaste åren. Man kan dock till stor del själv styra risken. Besök aktiespararnas hemsida:
http://www.aktiespararna.se

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

clarkbones skrev:

mrblonde skrev:

Håller med helt och fullt. Det är lätt att tro att man är någon form av aktieguru när man gjort fem bra affärer i rad. Då är det inte lätt att se objektivt på sin egen kunskap och förmåga. Kanske var det en kombination av slumpen och en allmänt uppåtgående marknad som var orsak till de bra affärerna.

Det håller jag verkligen med om. :) Jag har roat mig med att följa diskussionerna i Avanzas aktieforum. Många där har daytradat under mycket lång tid. Men deras tips och rekommendationer spretar åt alla möjliga håll. Åtminstone när det gäller kortsiktiga kurssvängningar, tycks det bara vara slumpen som avgör om de har rätt eller fel. Inte ens en astrolog skulle kunna göra sämre förutsägelser. Även när det gäller mer långsiktiga tendenser, verkar slumpen spela en rätt stor roll. Då är de ändå vana tradare. Själv läser jag tipsen mer som en liten underhållning, och bryr mig aldrig om att följa dem.

Hittills har det fungerat bra för mig. Jag har tjänat betydligt mer än vad jag skulle göra på att ha pengarna på banken. Men om det fortsätter så bra, har jag naturligtvis ingen aning om. Går det fel någon gång, är det helt och hållet mitt problem. Det är dock inga stora pengar jag har investerat. Därför är det ingen katastrof om det går fel.

Det enda man kan göra, är att bestämma sig för vad man själv tror på, och inte satsa allt på att man har rätt. Man ska ha råd att ha fel.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)