webForumDet fria alternativet

Skattetabeller, jämkning mm.

Privatekonomi

3 svar · 3 664 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Nu är jag ute på hal is kan jag säga. Kan verkligen ingenting om ekonomi, så därför frågar jag :)

Jag jobbar, tjänar pengar och betalar skatt. Sålångt är jag med :P
Men det här med skattetabeller hänger jag inte med på. På min lönespecifikation står det Preliminär skatt tabell/kolumn: 32,0/1 samt Jämkning: -240. Av det första antar jag att det gäller skattetabell 32 kolumn 1. Men sen då?
Säg att jag en månad har en bruttolön på 10 000:-, ska jag då dra av 240:- (9760:-) och sen använda den lönen för att kolla hur mycket skatt jag ska betala? Om jag läser av rätt borde det bli 2581:-
Om nu mina antaganden stämmer så får jag alltså ut 10 000 - 2581 = 7419:- ??

Följdfråga: Säg att jag för år 2003 begärt jämkning på 100 000:- och råkar tjäna 110 000:- brutto. Restskatt antar jag, men hur räknas den ut?

Som sagt, jag kan inget om ekonomi så ni får stå ut med mina frågor :)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

www.rsv.se skrev:

Du kan ringa Skatteupplysningen, 0771-567 567, om du har allmänna frågor om skatt och folkbokföring.

Ring hit och fråga... de är hjälpsammare än man tror. JAg har pestat dem med frågor många gånger. :e

Medlem sedan nov. 2002137 inlägg

Nu har du säkert redan löst detta, men...

Följdfråga: Säg att jag för år 2003 begärt jämkning på 100 000:- och råkar tjäna 110 000:- brutto. Restskatt antar jag, men hur räknas den ut?

De ska dra tabellskatt på den lönen som överstiger - alltså "full" skatt.

Preliminär skatt tabell/kolumn: 32,0/1 samt Jämkning: -240.

Konstig uppställning... ofta brukar man minska procentsatsen, så att det tex står 30%.

Medlem sedan okt. 200319 inlägg

Morsning korsning,

Lite tänk: Jodå, din uppställning, Peer, är helt rätt tänkt.

Om man vill simulera skatteberäkning så finns det skatteuträkningsmodul på www.rsv.se. Jag menar, om man nu är så sjukligt lagd som jag att man kan tycka att det är intressant.

Det är helt rätt att en arbetsgivare ska göra fullt avdrag för den lön som överstiger det jämkade beloppet. En annan sak är att skatteberäkningen ändå brukar diffa lite upp och ner. Låt säga att du tjänar pengar bara några månader av året (tre månader) och inte har någon inkomst övriga 9 månader. Då blir skatteavdraget för de tre månaderna gigantiskt - om man nu inte jämkar för tidsperioden också. Då ska man få en del slantar tillbaka.

Det här med att jämkningsbeskedet innehåller kronor istället för procent, det kan vara hugget som stucket. Jag jobbar en del med löner och har sett alla varianter.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)