Med anledning av en moderering i en tidigare tråd så uppstår frågan om en dynamisk IP-adress man har hos en internetleverantör räknas som en personlig uppgift.
Man kan jämföra det med att tala om vad en person befinner sig. Antingen kan man ju säga att "personen i fråga bor på Södervägen 32 i Bollmora". Detta är helt klart en personlig uppgift i mina ögon eftersom man kan koppla personen till adressen. Men att posta ett IP är snarare att jämföra med "jag såg personen i fråga på Åhlens i förrgår vid ettiden". Tycker i.a.f. inte jag är en personlig uppgift. Finns inget sätt att med de uppgifterna plocka fram vem personen i fråga är.
Det är bara internetleverantören som kan koppla en person till en specifik IP-adress, och det är bara Polisen som kan begära att få ut den informationen. Så därför tycker inte jag att IP-adresser kan räknas som en personlig uppgift. Andra åsikter?
men man kan ju ha en fast ip och därmed kommer en viss ip att alltid kopplas till en envändare. Då blir ju ip nummret en identifierare på den personen, en identifierare som inte förändras.
Men även om man har dynamiskt IP så borde ju Internet leverantören kolla upp Vem som har haft just det IP numret vid det tillfället. Om det nu är ens Internet leverantör som givit dig ett dynamiskt IP.
Då blir ju ip nummret en identifierare på den personen, en identifierare som inte förändras.
Jag skrev dynamisk IP-adress ... :)
Fast IP är gränsfall tycker jag. Det går fortfarande inte att (utan att få uppgifter från t.ex. internetleverantören) koppla ett IP till Anders Andersson på Andvägen 11 i Andersstad.
En del ISP har kundinformationen inbakad i det DNS-namnet som ip-nummret har/får. Så verkar BBB ha sina namn uppbyggda..
Vad avses med "kundinformation". Nedanstående är exempel på DNS-namn jag fått från BBB de senaste 8 gångerna jag kopplat upp mig. Skulle det med dessa uppgifter alltså gå att ta reda på några personliga uppgifter om mig menar du (utan att ta kontakt med BBB då)?
Vet att det i vissa fall går att få fram vilken region vedebörande kopplar upp sig från (med traceroute). Men frågan är om det är en nog specifik uppgift för att klassas som personlig?
En kompis till mig ville döpa första barnet med ett IP nr.
Nu när vi har IP6 inom räckhåll borde det vara ett alternativ.
Var det inte nån gubbe i Dyskland som satte nr på medborgare?
Med rätt programvara så kan man till och med få fram lägenhetsnummer på den som har ip't...
Ställer jag mig mycket (för att inte säga extremt) skeptisk till. Men du är naturligtvis välkommen att försöka ta fram mitt lägenhetsnummer, för att motbevisa mig.
Där XXX är ip-nummret kodat, antagligen i hex-format, och YYY är id som är kundspecifik (som du ser så varierar aldrig YYY).
Men det är fortfarande bara BBB som kan koppla det till mig som person.
Och eftersom IP-nummer inte ger samma uppslag från gång till gång så blir det ju än svårare att koppla IP till person.
Jag vet inte hur det är rent juridiskt, men varför ska man vara helt anonym på nätet? Känn inte helt rätt då vissa personer samt myndigheterna ändå kan ta reda på precis allt - om de bara vill veta ;)
Att posta en IP ter sig för mig helt ofarligt, men jag respekterar så klart regler - om det finns sådana.
Jo, tycker jag också. Modereringen skedde med hänsvisning till eventuella lagliga påföljder, och det gör ju att frågan uppstår (är väl närmast PUL som kan komma ifråga). Själv räknar jag inte IP-adresser till personliga uppgifter, men det kan ju vara intressant att höra andras åsikter i frågan.
Internetleverantörerna loggar alla sina kunders uppkopplingar och även fastän du har DHCP adresser så kan de gå tillbaka i tiden och säga vilket konto som hade det IPnummret vid det tillfället.
Jag vet inte vilka regler som finns för att man ska få fram denna information dock. Antar (hoppas) att det enbart är polismyndigheten eller liknande som har den rätten.
Jag skulle inte posta någons IPnummer om det inte behövs. Du kan logga den utan att visa den. Annars har jag personligen inte något imot att någon loggar min brandväggs IP nummer. Jag var ju trots allt där ;-)
Internetleverantörerna loggar alla sina kunders uppkopplingar och även fastän du har DHCP adresser så kan de gå tillbaka i tiden och säga vilket konto som hade det IPnummret vid det tillfället.
Robban skrev:
Det är bara internetleverantören som kan koppla en person till en specifik IP-adress ...
:)
339 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25