webForumDet fria alternativet

Kan jag göra så här?

Marknadsföring

7 svar · 558 visningar · startad av esra

Medlem sedan okt. 2000101 inlägg
Frågan#1

Tänkte få lite fart på användandet av min "Tipsa en kompis funktion".

Kan jag göra så här?

"Genom att rekomendera Tippat.com till en vänn innan den 1/12 deltar du automatiskt i en utlottning av boken 'Spelhandboken'.
Du får en vinstchans per tipsad kompis!
Var noga med att ange korrekta mail adresser då jag kontaktar dig via mail om du vinner"

Vad som händer när de skickar ett tips till en kompis är att jag också får ett mail med tippsarens mailadress. Vid en given tidpunkt tar jag ett av dessa mail och drar som vinnare av boken. Är detta ok eller finns det någon fånig lotterilag som sätter stopp för detta?

mvh / esra

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Lotteriinspektionen kan nog svara på dina frågor. :)

Japp! Jag mailar dem och ser vad de har att säga om saken :)
Tack för tipset!

Medlem sedan sep. 200363 inlägg

Det är helt ok eftersom det inte kostar nåt att delta.

Lotteriinspektionen svarade följande:

"Hej

Det är bara ideella föreningar och staten som får anordna lotteri. Med lotteri avses en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Till lotteri hänfösr bl a lottning och gissning. Du kan alltså inte göra det Du tänkt göra.

Mvh"

:( Larvigt tycker jag

Medlem sedan sep. 20018 inlägg

Det va fan det löjligaste jag hört....grr.

mvh Andreas

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är därför många företag har med ett moment där man skall skriva en slogan, eller svara på några jätteenkla frågor. För då klassas det som ett skicklighetsspel helt plötsligt, och där finns inte samma hårda regler. Tyvärr blir vinsten då skattepliktig (i ett lotteri är vinsten skattefri -- därav de hårda reglerna).

Logiskt, eller hur? :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ibland är det bäst att inte fråga om lov.... Ett lotteri om en bok kommer ju knappast att rendera ett besök till tingsrätten, även om det i bokstavstrogen tolkning inte är tillåtet.

Om man lusläser lotterilagen en aning så hittar man under kapitel Straffbestämmelser, 54§, de magiska orden I ringa fall döms inte till ansvar.

Tada! Gissa om ett lotteri om en (1) bok räknas som ett ringa fall av brott mot lagen eller inte? :e

Följdfråga: Får man gå mot rött ljus? Bäst att fråga Vägverket ;) :p.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)