Jag har en webbsida pågång och undrar lite om vad som får publiceras! Får jag lägga upp ett foto på en dagstidning? Får jag fota varje sida i tidningen och lägga upp? Får jag fota varje sida och ta bort reklamen och lägga upp? Får jag scana in sidorna från tidningen och lägga upp? Får jag scana in sidorna och ta bort allt utom texten.(och spara i text-format) Liknande frågoor om sk. "screen shots" på webbsidor. Någon som vet vad som gäller? Var gränserna går? Etc. Jag har nämligen ingen anning!
Nix det är inte tillåtet eftersom materialet är skyddat enligt lagen om upphovsrätt, se (1960:729). Man får alltså inte lagra, kopiera, överföra, visa, framföra, överlåta, försälja och på andra sätt utnyttja artiklar, bilder, illustrationer, grafik eller annat material.
Det jag tror han också vill ta upp lite är var går gränsen vid ett foto på t.ex. en tidning. Om jag tar ett foto på en dig när du sitter och läser tidningen på en bänk i parken måste ju jag få lägga upp den på min webbsida, eller?
Antar jag att man får iaf, men frågan är hur nära får jag gå - om jag tar ett foto där man ser att tidningen ligger på en gräsmatta, vad gäller då?
Du får inte avbilda tidningssidor utan utgivarens tillstånd. Dvs scanna in och visa enbart sidan. Om sen en tidning "råkar" komma med i ett foto av något annat är en annan sak. Så länge inte meningen med fotot är att visa tidingens innehåll.
Webbsidor är samma sak, så länge skärmskottet visar sidan i full upplösning. En bild nedskalad 25% är helt ok, men jag antar att webbsidans ägare skulle uppskatta en länk tillbaka.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25