webForumDet fria alternativet

Aktiekurser

Företagande

9 svar · 669 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Aktier intresserar väl några här på Webforum. För att hålla koll på sina aktieinnehav är det många som utnyttjar Excel. Där skriver man in inköpsdatum, inköpskurs, antal, försäljningsdatum osv. Däremot har jag sett det som jobbigt att uppdatera dessa excelfiler med dagskurser. Det är tidsödande och det orkar man sällan göra särskilt ofta.

Jag tog därför tjuren vid hornen och skrev ett eget program för detta. Nu vill jag få synpunkter på programmet och därför tillgängliggör jag det.

Så är du aktieintresserad är du välkommen att testa programmet. Programmet är fortfarande i betastadiet, så vissa buggar kan finnas.

Läs mer och ladda ned programmet som jag kallar Stock Quotes :
http://inscender.lucesco.se/sq/download.asp

EDIT: Efter Nikos problem (se nedan) har jag gjort lite justeringar -för hoppningsvis löser det problemen

EDIT 2: Det gjorde det inte...meddelar när det finns en stabilare version.
---------------------------------------------
Tekniksnack:
Stock Quotes består av en excel-addin och utnyttjar Excel som gränssnitt. Add-in:en anropar en komponent skriven i VB.NET. Komponenten sköter anropen till en web service som finns på min server. All data skickas i textformat vilket gör att den skall kunna passera genom brandväggar utan större problem. Web servicen kommunicerar med databasen (SQL Server).

Data läses automatiskt in i databasen från en kursleverantör. Detta sker med bestämda intervall (flera gånger dagligen).

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jag får felet:

Kompileringsfel i den dolda modulen: ThisWorkbook.

och ingen ny Excel-meny. Kör svensk Excel 2000 (9.0.3821) på Win2k.

Mysko, det är nu som supporten brukar säga:
- Nej, ingen annan har rapporterat det här felet.

eller:

- Det fungerar bra för mig.

:e

Men det här måste lösas. Lösenordet till vbamodulen är 47ac38q. Testa att låsa upp den och spara sedan utan lösenord. Stäng Excel och starta Excel på nytt. Då ska det i a f gå att se var felet uppkommer.

Testa också att gå in på Tools>References i VBA-editorn. Står det Missing på någon komponent där?

Ja, med lösenord blev det ju lättare att felsöka. Jag saknar alltså "stockqoutes.tlb". Den finns ingenstans på min disk trots att jag kört in set-upen??

Hmmm, då misslyckas Regasm.exe med att skapa ett typbibliotek utifrån .NET-dll:en. Jag måste studera detta närmare.

Men om du lägger länkad fil direkt på C: så ska det fungera (Bäst är att starta om Excel) efter det.

http://inscender.lucesco.se/sq/stockquotes.tlb

EDIT: Om det fungerar med detta så innebär det att komponenten registreras korrekt, men att tlb-filen inte skapas?
Konstigt...

clarkbones skrev:

Om det fungerar med detta så innebär det att komponenten registreras korrekt, men att tlb-filen inte skapas?

Tror inte ens den reggas. Med type-libbet så funkar menyer och formulär, däremot så får jag fortfarande fel på raden:

CreateObject("StockQuotes.StockQuotes")

(StockQuotes.StockQuotes finns inte heller bland referenserna i VB tex.)

Och en annan sak. Eftersom jag kör amerikanska landsinställningar på min utvecklingsmaskin så får jag ganska skumma effekter av rader som dessa:

tbxmonth.Value = Mid(Date, 6, 2)
tbxDay.Value = Right(Date, 2)
if Date > "2003-12-01" Then

Fy skäms! ;)

/red

Efter att ha reggat dll:en själv och bytt till svenska datuminställningar så funkar det dock bra och kurserna kom ner snyggt och prydligt.

Stort tack till att du tog dig tid, Niko. Måste säga att du är en klippa.

Ska fila på detta så att det fungerar bättre.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Får fel när jag trycker på OK i Quote Wizard.
Körfel nr '429'.:
Objektet kan inte skapas i Active-X-komponenten.

Hur avinstallerar man Stock Quotes?

Gein, ta bort följande filer (att söka efter dem är enklast)
- stockquotes.dll
- stockquotes.tlb (den finns förmodligen inte då du fick felmeddelande)
- stockquotes.xla

Uppenbarligen behövs lite finslipningar av programmet...

Annars kan du få programmet att fungera genom att använda verktyget regasm.exe. Sök efter regasm

Kopiera regasm.exe och stockquotes.dll till C:\ (annars får man skriva så långa sökvägar)
Via kommandoraden kör man följande:

c:\regasm.exe stockquotes.dll /tlb:stockquotes.tlb

Ursäkta besväret

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)