webForumDet fria alternativet

Prissättning webutveckling

Företagande

7 svar · 467 visningar · startad av Liam

Medlem sedan aug. 200340 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har fått i uppdrag av en kund att skicka en offert på vad utveklingen av deras hemsida + intranät skulle kosta. De har redan en hemsida i dagsläget, men den ska totalt göras om. Intranät har de också, men det ska tydligen också göras om. Jag vet inte alls vad som går att återanvända. Troligtvis ingenting eftersom det är skapat för ett par år sedan.

Nu är frågan, vad ska begära i löneanspråk? Eftersom jag känner att uppdraget är relativt "löst" och jag inte alls vet hur mycket tid som kommer att gå åt känns det väldigt svårt att sätta ett fast pris. Å andra sidan - eftersom det är så mycket jobb (tror jag) så känns det som att man lurar kunden det drar iväg alldeles för mycket när man jobbar per timpenning.

Eftersom jag är ung (har iof eget företag - delvis därför jag blivit informerad om jobbet) så känns det svårt att begära lika mycket pengar som en etablerad.

Nåväl. Är det någon som kan ge mig några tips vore jag tacksam!

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Om du inte fått en ordentlig specifikation på hur det färdiga resultat ska fungera och se ut så kanske du borde begära det? Därefter får du nog (även om det är svårt) sätta dej ner och gå igenom alla bitar som måste göras och försöka uppskatta hur lång tid det skulle ta för att sedan sätta ett lämpligt pris.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag kan bara se två val i din situation.
Antingen ta du reda på exakt vad de vill ha och räknar ut vad det tar i tid och prissätter efter det. Allt som de inte har begärt att du skall göra från början tillkommer på fakturan.
Eller så gör du klart för dem att om de inte vet vad de vill ha så blir du tvungen att debitera per timma och då kan det springa iväg hur långt som helst.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Det beror väl på hur stort företaget är, dvs hur omfattande intranätet måste vara osv.

Du kan ju försöka beräkna antalet timmar du tror att du behöver lägga ner och sedan bestämma dig för en timpeng som kanske är lite lägre än vad du skulle ta om du jobbade för timpeng och inte för offert.

/edit: Kom visst ungefär två identiska inlägg innan detta. ;)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Japp, be om en kravspec med ALLT som ska finnas med, inte i detaljer som "den bilden där" osv. utan funktionsmässigt. Du beräknar sen antalet timmar på denna så lovar jag att både du och kunden kommer bli nöjdast.

Medlem sedan aug. 200340 inlägg

Tack ska ni ha! Ska genast be om en kravspecifikation.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Välkommen till wF föressten! :D

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

1. Fram med kravspec, en bra sådan. Inte , "och en presentation av alla anställda" utan. "En sida per anställd med en bild på dem och den här kontaktinformationen samt en liten personlg text på ca 10 rader."

Ett sätt att prissätta på om man är osäker på tiden är att man gör det i etapper med timpenning och tak.

Dvs, först gör vi en ny hemsida. Du tror att det kan ta 50 h efter att ha funderat och räknat lite. Du vill ha 500 kr i timmen och det blir 25 000 kr. För att gardera dig och kunden så sätter ni ett tak på t ex 60 h. Sen börjar du, om du sen efter ett tag inser att det bara tog 40 h så debiterar du bara 40 h, men när du kommer till 60 h så kan man antingen avtala att du gör resten gratis altenativt att ni vid 60 h sätter er ner och går igenom vad som gick snett, varför det tog extra lång tidoch hur mycket det kommer att kosta att färdigställa resten. Sen gör man en ny förhandling, där du troligen kommer attt få jobba för en mindre summa än 500 kr i h, kasnke 400.

Tanken är att om det tar 56 h så är det bara att debitera, din vinst. Tar det bara 40 h, så är det ok, kunden blir glad,han tycker han fick det billigare, du har fortfarande fått betalt för den tid du lagt ner. Tar det mer tid så vet kunden att kostnaden inte skenar iväg utan att han har något att säga till om.

Alla mår bra och förhoppningsvis förlorar ingen alltförmycket.

Mina priser och timmar är bara tagna ur luften, du får själv fundera ut en bra nivå.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)