webForumDet fria alternativet

Webforum blir från och med 00:01 olagligt.

Juridik

112 svar · 5 129 visningar · startad av lazat · sida 3 av 6

Frågan, av lazat

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) som träder ikraft from och med 25 Juli förbjuder webplaster som sätter cookies att göra detta om man inte har fått tillstånd först av användaren. Samt man måste meddela vad man gör med kakan också. Eftersom webforum sätter följande 2 cookies så undrar givetvis jag hur ni kommer att lösa detta problem. <https://www.pts.se>'s lösning är ju inte speciel

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Racerankan skrev:

Har någon läst lagtexten i sin helhet eller går alla utifrån IDG:s artikel? :q

Nej, jag kunde ju inte komma in på deras hemska sida, om jag inte godkände dessa hemska kakor att ha fritt spelrum på min hårddisk, så tyvärr kunde jag inte få tag på någon information. Det är det jag hoppas att mitt mail ska fixa åt mig!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

För den goda sakens skull, så damp det ned ett mail från mig med :)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

ska också skicka iväg ett nu.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

*Done*

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

skickat!

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Skickat.
Väntar med spänning på svar... :e

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Syftar nog i första hand på kakor som används för att spåra användare för att t.ex. skicka riktad reklam (som Doublecklick och liknande gamar håller på med).

Lagen innehåller ju (vad jag kan se) ett undantag:

Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.

Ställer mig dessutom frågande till följande beskrivning:

... lagra eller få tillgång till information som är lagrad i en abonnents eller användares terminalutrustning.

Det är ju användarens webläsare som skriver kakan till disk, och användarens webläsare som läser kakan och skickar den till webbservern. Servern är aldrig inne och rotar runt i några filer på användarens disk. Och därmed faller ju hela paragrafen i.m.o. De har helt uppenbarligen inte förstått hur tekniken fungerar.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Skickat två olika mail nu, varav det ena är det @nders skrev.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Har också skickat mail! §jr

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har skickat ja med §e Se nu till så att så många som möjligt skickar det @nders skrev eller liknande §e

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

@nders >> :birp

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Nämen oj, PST sätter cookies och man får inte ens en varning. :OO

http://www.pts.se/sok/sok.asp
http://hosting.ibitec.se/pts/

Do I smell dubbelmoral?
Förresten läste jag att det var ett EU-direktiv, så PST ska inte få hela skulden. Däremot är det de som omformulerat direktivet efter svenska regler. Och Gud så bra de lyckats.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Skickat! :)

Robban skrev:

Syftar nog i första hand på kakor som används för att spåra användare för att t.ex. skicka riktad reklam (som Doublecklick och liknande gamar håller på med).

Lagen innehåller ju (vad jag kan se) ett undantag:

Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.

Ställer mig dessutom frågande till följande beskrivning:

... lagra eller få tillgång till information som är lagrad i en abonnents eller användares terminalutrustning.

Det är ju användarens webläsare som skriver kakan till disk, och användarens webläsare som läser kakan och skickar den till webbservern. Servern är aldrig inne och rotar runt i några filer på användarens disk. Och därmed faller ju hela paragrafen i.m.o. De har helt uppenbarligen inte förstått hur tekniken fungerar.

Du har klart en poäng här.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Håller med Robban, där.

Det här är ju förjävligt. De vet ju inte ens hur det hela med cookies funkar!

Medlem sedan mars 200315 inlägg

Mail skickat från mig med!

Få se vad som händer med wF nu då... om ett par minuter. Blir vi alla scriptkiddies i ytterligare en underground community, eller kommer farbror PTS och slår igen linan?

Medlem sedan mars 200315 inlägg

jaha, då var ett "sjuhelvettes" massa sidor olagliga då, fint fint!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kan man kräva kaffe till kakan när man går in på wF nu :q :e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Hmm, klockan har slagit över midnatt och ännu inga nyheter om att SÄPO har slagit till mot kjell eller brimba eller att någon myndighet har plockat fram häcksaxen och kapat wF-linan. :OO :e

Kommer wF att existera när jag vaknar om 8-9 timmar? :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)