webForumDet fria alternativet

projektanställning + avtal, eller någon annan lösning?

Företagande

12 svar · 1 398 visningar · startad av mikael_a

Medlem sedan mars 2000475 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag fick idag i uppdrag av ett lokalt företag att skapa deras hemsida, eftersom jag för närvarande är arbetslös (sommarlov) tyckte jag detta kunde vara en trevlig omväxling. Jag och kunden diskuterade fram ett pris, som vi båda var överensom, även en tidsgräns bestämdes, då sidan skulle vara klar. (jag har inget företag)

Nu till problemet, eftersom jag går på a-kassa, blir det bäst att kunden projektanställer mig under perioden? eller finns det någon annan lösning?

Jag funderade också om det inte vore bäst att upprätta ett avtal med kunden, och i det skriva att kunden betalar arbetsgivaravgifter + andra sociala avgifter, dock vet jag inte hur man utformar ett sådan avtal. Finns det någon som har ett exempel på hur man kan skirva?

Jag har titta på hamit99, men i det finns ingen punkt om betalningsskyldigheter.

Eller räcker det med ett arbetsgivarintyg, som innehåller att det är en projetkanställning, tiden projektet varar och betalningen.
för a-kassan lär ju begära ett sådant intyg, om jag skriver att jag har arbetat på stämpelkortet..

utgår då även semsesterlön? eller är det något man kommer överensom?

/Micke

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Du skulle ju kunna editera Hamit99 avtalet så att den passar dig.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Så tillvida du inte har f-skattsedel så är ju företaget skyldigt att pröjsa arbetsgivar- och socialaavgifter. Måste man verkligen avtala om sådant?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Gein skrev:

Så tillvida du inte har f-skattsedel så är ju företaget skyldigt att pröjsa arbetsgivar- och socialaavgifter. Måste man verkligen avtala om sådant?

nej, det ska man inte behöva göra, Tex om du har en f-skattsedel och skriver detta på fakturan till företaget så ska företaget som "köper" av dig inte behöva in arbetsavgifter och det. Men har du inte f-skattesedel så är företaget lr dom som "köper" av dig skyldiga att betala in arbetsgivar- och socialaavgifter.

Har jag för mig i alla fall. :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Borde inte vara några större bekymmer för företaget att projektanställa dig under en tid. Enda kruxet som jag ser det är att man efter 6 månaders projektanställning automatiskt blir fast anställd om inget annat sägs. Fast det kanske bara är bra för dig... vad vet jag? :)

ok, tack för era svar... Så något avtal behöver jag inte upprätta med dem? utan det räcker med ett arbetsgivarintyg...

tiden är inte 6 månader tyvärr... mer 2-3 veckor. så stor hemsida är det inte :)

Det ska räcka med ett vanligt anställningsavtal. Sånt ska man alltid se till att få - innan man börjar. Ett arbetsgivareintyg är inget annat än en lapp där det framkommer att du har jobbat x- antal timmar och det ska du ha efter det att du arbetat.

Det gäller att ha klara papper och det är bara du som arbetstagare som kommer i kläm om papper saknas och arbetsgivaren krånglar när det är dags för löning eller liknande ;)

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

PeW skrev:

Borde inte vara några större bekymmer för företaget att projektanställa dig under en tid. Enda kruxet som jag ser det är att man efter 6 månaders projektanställning automatiskt blir fast anställd om inget annat sägs. Fast det kanske bara är bra för dig... vad vet jag? :)

Nja, inte riktigt. Om kontraktet för projektanställningen säger att det skall vara i 7 månader så blir du inte automatiskt tillsvidareanställd (jobbigt ord det där). Om det däremot inte framgår något slutdatum för anställningen så är företaget enligt lag skyldig att anställa dig om de inte har meddelat dig annorlunda minst en arbetsvecka innan dessa sex månader har nått sitt slut. (Det dummaste man kan göra i ett sådant läge är nog att tjata på arbetsgivaren för att få ett besut om man får stanna kvar eller inte. Hade en polare som gjorde jsut detta. En vecka innan sex månade var till ända så kallades han in till chefen för ett litet samtal.)

ok, jag skall se till att få ett anställningsavtal... Däremot kanske hamit99 också kan vara bra att skriva under, så att arbetsgivaren inte får för sig att det skall ingå uppdateringar osv också... Någon som har ett exempel på hur ett sådant avtal skall se ut?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Avtalet kan du hämta hem här:
http://cio.idg.se/tjanster/avtal/

ehmmm jag har redan hamit99

Härmed intygas att xxxxxx erhållit anställning hos oss xxxxx  AB
under tiden xxxxx t.o.m xxxxx mot ersättning av xxxx / tim 

___________     ____________

J.v.Anka  vd         xxxxxxx

Svårare eller mer än så behöver det inte vara. Men pappret är något som arbetsgivaren ska tillhandahålla och ni ska båda skriva under.

ok, tack

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)