webForumDet fria alternativet

Hjälp! Vad ska jag göra?

Företagande

74 svar · 1 786 visningar · startad av bymarie · sida 3 av 4

Frågan, av bymarie

För ett par veckor sedan fick jag ett tips att någon kopierat min sida rakt av, jag fick den här killen att ta ner sidan. Problemet är bara att han anser att det är inget fel med att kopiera någon annans verk. Nu har han lagt upp en kopia av min sida IGEN! På en annan adress. Vad ska jag göra egentligen? Min sida: <https://www.bymarie.net> Kopia: <http://home.swipnet.se/w-142121/> ?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Lite OT men jag tycker att kan man inte göra en webbsida själv av det man gör eller det man FÅR ta/låna så ska man helt enkelt inte ha en webbsida.

Själv har jag en sida som är en katastrof men jag har iaf gjort den själv.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Det är ju bättre att skapa något själv, något man kan vara stolt över.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

bymarie, hur hittade du till hans sida?

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Anteson, skämtar du när du skriver dina inlägg?

Måste han göra. Antingen det, eller så är tjuven och Anteson samma person.

Det ironiska i sammanhanget är ju att tjuven ifråga lagt upp egna (påstås det i.a.f.) bilder som han hävdar upphovsrätt till. :e

Sedan om du skall stämma eller inte? Kan bli dyrt, har jag för mig. Tror inte samhället betalar någonting av civilrättsliga rättegångar, utan det är upp till den förlorande parten att pröjsa hela rättegångskostnaden (och då pratar vi inte om några fjuttiga tusenlappar).

Personligen skulle jag inte bry mig. Om vedebörande försökt tjäna pengar på mina alster, visst. Men inte annars. Det finns så många andra, trevligare saker att syssla med än att bråka med en sådan nolla.

Jag fick ett tips av en person som sett att han hade den här sidan som länk i sitt Lunarkrypin..

Men det jobbiga är att han inte bryr sig överhuvudtaget om att han tar någon annans verk.
Det är ingenting för honom, det är normalt..

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Robban skrev:

Personligen skulle jag inte bry mig. Vem besöker en sida till en sådan nolla?

Jodå, man kan vara positiv. Men om inte bymarie gör nåt nu så kanske folk kommer tro att hon har rippat jon-eriks "sida" och jon-erik kanske är överj*vlig nog att åtala henne!
hoppas inte detta händer men chansen finns.
Sen, så vill nog bymarie ha hämnd på detta aset och jag förstår henne

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Robban skrev:

Personligen skulle jag inte bry mig. Om vedebörande försökt tjäna pengar på mina alster, visst. Men inte annars. Det finns så många andra, trevligare saker att syssla med än att bråka med en sådan nolla.

Personligen skulle jag bry mig, jag skulle kunna döda för en sån här sak...

Jag vill ha hämnd ja! §e :e

Jag skulle också döda för nåt sånt här.....
Robban > Har du en egen hemsida som du lagt ner jädrans mycket tid på? För antingen är du väldigt förlåtande eller så fattar du inte hur det känns när någon tar beröm för ens arbete.....

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

bymarie skrev:

Jag vill ha hämnd ja! §e :e

Ta reda på var han bor så skulle jag kunna göra ett litet besök iklädd min ninjadräkt... ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det råder knappast någon tvekan om att det är ren stöld! Som andra har skrivit, hör av dej till swipnet och se till att hans konto stängs av! x(

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

För antingen är du väldigt förlåtande eller så fattar du inte hur det känns när någon tar beröm för ens arbete ...

Man kan väl säga att jag är luttrad. Har haft min andel duster med diverse idioter, och jag har helt enkelt insett att det inte är värt den energin som krävs. :)

En liten fråga vid sidan av här bara. Hur många av er har aldrig någonsin använt ett piratkopierat program, en kopierad film eller liknande? Det stjäls på Internet -- det är bara att acceptera faktum. Vill man använda sin energi till att bekämpa det -- fine. Jag lägger min energi på annat.

Bara min personliga åsikt, som sagt. :)

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Polisänmäl honom. Helt klart. Hota inte bara med det, gör det direkt. Då blir han garanterat skraj.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Skicka en faktura på 10.000 för utförda tjänster.
Om han inte betalar, gå till kronofogden :)
Han har ju uppenbarligen köpt din design, annars skulle han inte använt den!

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jymdis skrev:

Skicka en faktura på 10.000 för utförda tjänster.
Om han inte betalar, gå till kronofogden :)
Han har ju uppenbarligen köpt din design, annars skulle han inte använt den!

Hade jag gjort. :birp

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Vad ledsen man blir att det finns såna människor alltså.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Onekligen ett ganska grovt övertramp av de upphovsrättsliga reglerna... Här hittar ni lite info om reglerna, kan vara bra att läsa eftersom det är många frågor om vad som gäller och inte. :)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Hur är det i USA, räcker det att man har Copyright på någonting eller måste man skriva ut det också, för att folk inte ska få kopiera?

USA har ju spårat ut, för ett tag sen stog det ju här på wF att några miffon hade tagit patent på frames och, citat:

Någon skrev:

pungslår små företag som använder sig av det.

Men jag vet faktiskt inte vad som gäller där. Fråga mig när jag blivit advokat där borta ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)