webForumDet fria alternativet

Hjälp! Vad ska jag göra?

Företagande

74 svar · 1 786 visningar · startad av bymarie · sida 2 av 4

Frågan, av bymarie

För ett par veckor sedan fick jag ett tips att någon kopierat min sida rakt av, jag fick den här killen att ta ner sidan. Problemet är bara att han anser att det är inget fel med att kopiera någon annans verk. Nu har han lagt upp en kopia av min sida IGEN! På en annan adress. Vad ska jag göra egentligen? Min sida: <https://www.bymarie.net> Kopia: <http://home.swipnet.se/w-142121/> ?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jo det kan man nog faktiskt..

Nej jag känner honom inte personligen. Tack och lov. Mina vänner kopierar inte mina sidor..

Medlem sedan juni 2003115 inlägg

kan man? har han orsakat någon skada?

Jag orkar inte med dig, det är just det här jag menar!
Du tycker inte alls att det är fel att kopiera en sida? Varför??
Varför ska någon annan ta det jag har lagt ner en massa jobb på?

Kan någon här vara snäll och förklara för Anteson att man inte får kopiera?

Jag förstår dig helt och hållet, men vad jag vill försöka få reda på nu är om man kan stämma honom eller inte, jag vet inte vad det e som gäller, jag vill inte på något sätt vara elak. Ber om ursäkt om du uppfattat det så.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Anteson skrev:

Jag förstår dig helt och hållet, men vad jag vill försöka få reda på nu är om man kan stämma honom eller inte, jag vet inte vad det e som gäller, jag vill inte på något sätt vara elak. Ber om ursäkt om du uppfattat det så.

Hur kommer det sig att man kan stämma alla som sitter och piratkopierar spel och program? Samma lager gäller väl bilder man gjort och tagit också.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Anteson> är du på riktigt :q

bymarie skrev:

Välkommen till min hemsida!!
Det här är min personliga plats, en playground där jag lägger upp allt möjligt jag gjort! Så ta dig en tur runt.. :)

Och:

Jon-Erik skrev:

Välkommen till min hemsida!!
Det här är min personliga plats, en playground där jag lägger upp allt möjligt jag gjort! Så ta dig en tur runt.. :)

Skillnaden var :q
Detta är bra mycket mera än "inspiration", regelrätt stöld är vad det är.

Ja, jag tror faktiskt att man kan stämma. Om det visar sig att han fortsätter och inte tar ner sidan eller lägger upp en ny kopia hela tiden.
Jag har ju orginal filer och alltsammans.

hag förstår, tro mig, men jag ville bara veta om du hade copyright information på den, för om du inte har det så ÄR DET TILLÅTET... okey? Jag menar inget illa... vill inte göra någon upprörd. Ber om ursäkt i så fall

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Anteson skrev:

hag förstår, tro mig, men jag ville bara veta om du hade copyright information på den, för om du inte har det så ÄR DET TILLÅTET... okey? Jag menar inget illa... vill inte göra någon upprörd. Ber om ursäkt i så fall

Så du menar bara för att du inte sa att någon inte fick ta din cykel så är det ok?

Lägg av!
Så du menar alltså att om inte det står COPYRIGHT på bilden så får man sno den?

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Anteson skrev:

men jag ville bara veta om du hade copyright information på den, för om du inte har det så ÄR DET TILLÅTET

Helt fel!
Copyright-text har inte någon som helst innebörd i Sverige, endast en reminder om hur det ligger till för den som inte kan lagarna.
Upphovsmannen har ALLTID upphovsrätten om inget annat anges i form med att "Allt material är fritt att användas och spridas"

Man får inte ta någon bild som är skapad av någon annan.
Det är ju som om du köper en cykel och någon snor den. Då spelar det väl ingen roll om ditt namn står på den eller ej?

är det inte så i princip? om du slår upp det i en lagbok? jag vet inte, jag är inte inne på det, men jag tror att ni har rätt. Men ett litet meddelande till frankof, om du orkar läsa lite längre, så blir det annorlunda, bara en liten parantes...

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Kanske fler här på wF som borde reagera (Nallen på kopian är "linkware" från graphicgarden.com och jag hittar då ingen länk till graphicgarden på sidan - vilket krävs för att få använda den om man läser nallens skapares villkor ;) )

att Nallen sedan är omdöpt till "flag_uk.gif" (jfr vad som ligger där på bymaries sida med ett *väldigt* identiskt filnamn ;) ) är väl knappast till hjälp om man vill hävda att man skapat något original... :e

Källan nallen är öst ur finns här: http://www.graphicgarden.com/files3/graphics/linkware/misc/sunflw1/sunflw1.htm

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Vet inte vad du kan stämma honom för, men även om detta inte är USA så kan du nog f*n stämma honom får nåt!
Får man iaf hoppas........
Såna svin borde inte känna till hur man tar fram htmlkoden.
Swipnet borde väl agera, det är ju världens slag under bältet att kopiera rakt av. Bara för att han har lagt in en bild på en nalle som inte ens är hans verk så tror han att han har gjort nåt på sidan.
*Suck* :(
Jon-Erik lärde sig nog inte samhällets normer av sina föräldrar, men om han gjorde det skulle jag inte tro att han har många vänner.
Dimman är nog inte så lätt i hans kranium om han tror att om man kan göra nåt så får man det.
Har man lagt ner blod, svett och tårar på att fixa sin hemsida så är det regelrätt stöld om nån kommer och kopierar.
Hang in there bymarie, tror nog inte det är så många på wF som inte står bakom dig i detta.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Anteson, skämtar du när du skriver dina inlägg?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Kostar det något att stämma någon? För jag tror ju han tar ner den illa kvickt om han blir stämd :)

Jag hotade med stämmning förra gången, men då bara skrattade han och sa att han inte gjort något fel..

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)