webForumDet fria alternativet

Resultat av fondsparande...

Företagande

2 svar · 252 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Har de senaste månaderna sparat regelbundet i en aktiefond. Nu ville jag se resultatet av mitt sparande, och gick in på min banksida för att studera mitt fondsparande närmare. Tyvärr förstod jag inte hur jag skulle tolka alla siffror, och ni får gärna hjälpa mig med en liten förklaring av siffrorna.

Det fanns tre intressanta uppgifter. Kursvärdet, fondvärdet och det disponibla värdet. Undrar nu varför det disponibla värdet är ca 20% lägre än det totala värdet på fonden?

Har jag exempelvis 10.000:- i min fond, så skulle det disponibla värdet inte bli mer än ca 8.000:-. Vad menas med det, och varför är det så? Varför kan jag inte ta ut en summa som motvarar det faktiska värdet på mitt fondsparande?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

För att du kan utnyttja ditt värde som säkerhet vid lån, skulle jag tro. Banken vill dock ha en säkerhetsbuffert på 20% om dina fonder skulle sjunka. Du kan ta ut 10 papp utan problem. De fondandelar du har är i sig inte disponibla, men du kan alltså sälja dem och få ut 10 papp.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Det disponibla värdet är alltså det värde som jag skulle kunna belåna fonderna för. Typ vill jag köpa snacks för 8000:- eller en begagnad symaskin, så skulle jag således om banken godkänner det, kunna ta ett lån motsvarande det disponibla värdet på fonderna och ha fonderna som säkerhet.

Någon ekonom blir jag aldrig, och har heller aldrig aspirerat på en utbildningsplats i ämnet. Men nu förstår jag i alla fall vad det "desponibla värdet" är för något :)

Stort tack för svaret!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)