webForumDet fria alternativet

kursförändring i samband med utdelning

Privatekonomi

13 svar · 352 visningar · startad av greymane

Medlem sedan juli 2001711 inlägg
Frågan#1

vad jag har förstått går aktiekursen generellt ner direkt efter utdelning skett. denna nedgång ska generellt återhämtats efter ngn vecka eller så. är detta något sånär med verkligheten överrensstämmande?

om så är fallet borde man ju kunna tjäna sig en hacka på att köpa en aktie dagen efter utdelningsdagen för att hänga med ngn vecka framöver och sen sälja.

vad tror ni?

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jo, man kan tycka att det är så enkelt. I verkligheten fungerar dessa metoder ibland och ibland inte. Man ska vara medveten om riskerna, vad som helst kan hända i världen som påverkar börsen.

jo självklart, men i egenskap av männsklig individ vill jag om möjligt ha lite struktur på min tillvaro :)

kan ovanstående tjäna som en förenklad bild av verkligheten möjligen?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Du kan generellt inte tjäna några pengar att tala om på detta. Jag har läst flera undersökningar i ämnet.

clarkbones skrev:

Du kan generellt inte tjäna några pengar att tala om på detta. Jag har läst flera undersökningar i ämnet.

tack för svaret, men källhänvisningen va ju liksom lite klen ;) kan du hänvisa nånstans?

Well, räcker det inte med att jag säger det ? ;)

Adri de Ridder vid Stockholms Universitet (företagsekonomiska institutionen) har skrivit om detta. Lär dock vara en tung studie att ta sig igenom om du inte har läst någon finansiering tidigare. Tror inte det finns på nätet.

clarkbones skrev:

Adri de Ridder vid Stockholms Universitet (företagsekonomiska institutionen) har skrivit om detta. Lär dock vara en tung studie att ta sig igenom om du inte har läst någon finansiering tidigare. Tror inte det finns på nätet.

ok.. fast du antydde att du läst fler än en undersökning. nån som lämpar sig bättre kanske?

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Det är ju inte säkert att du når botten just dagen efter utdelningsdagen, den kan kanske komma efter ett par veckor. Det är som vanligt omöjligt att veta när man köper till lägsta nivån. Om kursen är 100 kr och du köper dagen efter för 99 kr kanske botten nås en vecka senare på 90 kr. Om aktien sedan återhämtar sig finns det inget som säger att den gör det till den kurs som var dagen innan utdelningsdagen. Den kan med normala svängningar komma att stanna på just 99 kr och då har du förlorat pengar istället (courtaget).

Det är mao ungefär lika stor risk som att köpa aktien vilken annan tidpunkt som helst. Ta Ericsson som en referens. Om dom i kvartalsredovisningen har gjort 2 miljarder i förlust kan aktien stiga rejält om den förväntade förlusten var 2,5 miljarder. Den nyheten tolkas då som positiv... Jag tror inte att metoden du skrev om fungerar så bra i längden, men du kan ju ha tur.... :e

om en aktie står i 100 kr dagen före utdelning så är den ju värd mer än dagen efter även om kursen inte förändrats, eller hur?

vore det då inte rimligt att kursen sjunker?

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

1. det finns inga gratisluncher.
2. ord som rimligt och aktiemarkanden i samma mening är inte en god grund för personlig stabil ekonomi
3. om det nu var så som du säger, skulle inte alla mäklare i världen ha breaket systemet då?

alltså värderas inte aktier utifrån nivån på utdelningen öht?

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Jodå, och det är precis som du säger. Precis efter utdelningen brukar aktien sjunka något, dvs tillbaka till det värde den skulle ha haft om det inte varit utdelning alls.

greymane skrev:

clarkbones skrev:

ok.. fast du antydde att du läst fler än en undersökning. nån som lämpar sig bättre kanske?

Tja, sök i något universitets artikeldatabas på "dividend". Journal of Finance brukar vara en säker källa.

mrblonde skrev:

1. det finns inga gratisluncher.
2. ord som rimligt och aktiemarkanden i samma mening är inte en god grund för personlig stabil ekonomi
3. om det nu var så som du säger, skulle inte alla mäklare i världen ha breaket systemet då?

1. Nästan sant. Men det finns personer som letar arbitragemöjligheter mellan olika börser och ibland så uppstår tillfälligtvis möjligheten. Då går det att tjäna pengar. Dock är det som privatperson i princip omöjligt eftersom transaktionskostnaderna är för stora.

2. Det hör väl inte riktigt till saken, men visst, om greymane tror att det är ett enkelt sätt att tjäna en extra hacka tror han fel.

3. Det ligger en poäng i detta och de studier som visat att man kan tjäna lite på greymanes idé talar om tiondelar av procent på årsbasis om jag minns rätt. Inte mycket att hänga i julgran om man inte leker med 100 miljoner so utgångsbelopp.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)