webForumDet fria alternativet

PUL - Persnr och namn

Företagande

8 svar · 337 visningar · startad av dekt

Medlem sedan jan. 2001101 inlägg
Frågan#1

Jag bygger en statistiksida åt ett älgskötselmråde (flera jaktlag).
Där finns siffror på antal skjutna älgar osv.

Det ska även finnas en presentation för varje jaktlag, där t.ex. Jaktledare, Kassör och lagets medlemmar visas.

Det som visas är namn och personnummer.
Är det okej enligt PUL?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Titta efter själv: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Nej, den texten är så luddig

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hua vilken tråkig text att läsa.

Kanske lite utanför topic, men när jag ändå är här...
Jag brukar skriva så här. Har alltid antagit att det räcker, men vem vet???

Personuppgiftslagen (PUL)
Under 1998 fick Sverige en ny lag, personuppgiftslagen. Enligt denna lag har du rätt att få information om behandling av personuppgifter och vi ber dig också samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig.

Personuppgiftshantering
På XXXXXXXX avser vi att ge dig så mycket kontroll som möjligt över din privata information; det är viktigt för oss att du känner dig hemma när du besöker vår webbplats. XXXXXXXX huvudkontor i Sverige; XXXXXXXX, Webbavdelningen, ADRESS är ansvarigt för de uppgifter du lämnar till XXXXXXXX, t.ex. när du fyller i ett formulär. Sådan information, inklusive din e-postadress, används på följande sätt:
Dina uppgifter som du lämnar på webbsidan sparar vi och använder för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, t.ex. skicka dig den information eller produkt du beställt till rätt adress, och i övrigt ge dig en god service. För detta kan dina uppgifter behöva lämnas till andra bolag inom XXXXXXXX Gruppen. Uppgifterna används också för att uppmärksamma dig på erbjudanden inom dina personliga intresseområden samt övrigt i marknadsföringssyfte. Uppgifterna kan också komma att samköras med andra register för ovanstående syften och för att upprätthålla en god kund- och registervård.
När du besöker webbplatsen sparas information om var på webbplatsen du varit. Som en följd av detta får vi veta hur många besökare vi har och vilka delar som är mest välbesökta. Vi kan dessutom ge dig mer specifik och relevant information när du besöker XXXXXXXX webbplats.
Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter, om några, som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.
Vårt mål är att respektera din privata information. För att hjälpa oss förbättra vår integritetspolicy, var vänlig skicka oss din feedback.

Har vi ingen expert på området här på WF? :q

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

För 2 år sedan ringde jag datainspektionen och frågade vad som gällde, och de sa att om bara användaren fick veta vad informationen skulle användas till och att det i texten stod att han samtyckte till att den information som han lämnade ifrån sig kunde plubliceras så var det ok.

Så en kortare text med info och ett stycke där det står att man samtycker till publicering bör räcka.

Mmm... synd att det är så svårt att fråga ett par tusen älgjägare om samtycke bara! :l

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Några frågor:

1. Varför ska de visa personnummer? Finns det någon mening med det?

2. Vad säger din uppdragsgivare om saken, det är de som har det yttersta ansvaret. Blir man arg på webbsidan, kontaktar man inte dig i första hand.

3. Medlemmarna har kanske redan medgivit att deras personuppgifter får publiceras på alla media, dvs elektroniskt också.

4. Någon jägare är säkert jurist, fråga honom/henne.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag måste säga att jag håller med J.N här - varför lägga ut personnummer? Tror för det första många har någonting emot det, för det andra så är där väl ingen direkt nytta med det.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

PUL handlar inte bara om personnummer, utan om " All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet." - dvs f- o efternamn räcker - mao är det inte ok.
Det som krävs är antingen ett uttryckligt godkännande från varje medlem efter alternativt anonymisering av uppgifter så att det inte går att identifiera en enskild medlem som inte givit sitt tillstånd.

Ett alternativ är att ansöka om s k utgivarbevis vilka går att läsa mer om på http://www.rtvv.se/databaser/utgivbevis/fragarsvar.htm

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)