webForumDet fria alternativet

Varför åker inte dom på IRC fast?

Juridik

2 svar · 402 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Nuförtiden är antipiratbyråer etc väldigt aktiva mot försäljning av warez, P2P program etc. Något som jag tycker är konstigt är att det aldrig varit snack om IRC, där finns fullt av kanalen som spottar ut warezlänkar men även använder "taggar" så att personer kan ladda ner warez direkt genom sin IRC client. Finns även många kanaler som har 1000-tals knäckta lösenord till porrsidor.

Någon som föresten har koll på vad straffet är för spridning av lösenord till porrsidor är, är det samma som för warez, stora böter-fängelse max 2 år?

Medlem sedan feb. 200399 inlägg

Nej, det har jag ingen koll på men jag håller med dig. Varför sätter de inte bara dit de? Det skulle väl gå ganska lätt att spåra de... =)

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Jag tror inte att problemet är så stort i jämförelse med dc, kazaa och annat. Dem stora ircnäten, Quakenet, Undernet och Dalnet tar radan avstånd från detta genom att stänga kanaler/användare som sprider warez och porr. Dalnet har nyss också infört förbud på kanaler som har som syfte att sprida filer.

Men visst det finns hundratals andra nät.. Många nät tar nog avstånd från detta men dem tar inte ansvar för användarnas handlingar. Men det är nog mycket lättare för antipiratbyråerna att haffa folk på dc och kazaa.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)