Läs igenom wF:s regler. Där hittar du nog en hel del nyttigt. Sedan finns ju Lagen om elektroniska anslagstavlor också.
Tjenamoss.
Jag är moderator på ett par gästböcker jag skapat och nu raderade jag ett inlägg där... ja, låt oss bara säga att det inte bara förekom personangrepp även också svordomar och könsord. Självklart av en "anonym" besökare.
Då IPt loggas kollade jag upp vem det var och det visade sig vara en kamrats flickvän som skrivit detta om kamratens f.d. arbetskamrat(!).
När jag konfronterade henne med detta tyckte hon självklart att hon fick skriva vad hon ville och använda vilka ord hon ville om vem- och vadsomhelst medan jag hade en annan åsikt. Sedan passade hon på att ge mig skit för att jag rotat rätt på att det var hon som skrivit det när IPloggning "endast ska användas för polisanmälningar".
Här passar jag på att inflika hur jag fick reda på vem det var som skrivit gästboksninglägget:
Jag (och alla andra nämnda ovan) studerar vid ett svenskt universitet och har tillgång till sunets studentnät. Alla studenter får ett statiskt ipnummer tillsammans med sin uppkoppling. Gör man en namnuppslagning på IPnummret får man fram personens användarnamn på skolan samt vilket kvarter personen bor på. Och då användarnamnet = emailadressen på skolan kan man söka upp personens namn med hjälp av sökfunktionen på universitetets webmail. Inget olagligt här inte alltså.
Vad är nu meningen med detta inlägg?
Jo, jag tänkte fråga er om ni har någon hum om följande för att kunna ge henne den avhyvling hon förtjänar:
* Finns det några juridiska regler för vad man får göra med ett IPnummer som använts i ett gästboksinlägg?
* Får jag ta reda på vem det är som gjort inlägget (enligt ovan nämnda metod) och ge personen skit för det de gjort?
* Om inga regler finns för moderering bör jag ha full rätt att moderera gästboken efter "sunt förnuft". Eller?
Tilläggas bör att det i nuläget inte finns några skrivna regler för moderering av gästboken. Jag ska författa ett gäng med regler efter att jag fått svar på mina frågor.
Det var väl allt tror jag.
Ha en bra dag.
/M