webForumDet fria alternativet

Tjäna pengar?

Företagande

6 svar · 377 visningar · startad av M@rcu$

Medlem sedan jan. 200372 inlägg
Frågan#1

Jo, här kommer jag med ännu en fråga :P
Men jag tror nog frågorna är skapligt intressant så jag tillför nog forumet en del.

Jo, frågan lyder: vad ska man göra för att tjäna pengar i dagens läge?

Vi utgår från 3 olika startkapital:

---> 100.000 Kr

---> 500.000 Kr

---> 1 Miljon Kr

Vad kan man göra egentligen? Aktier? Starta ett cafe?
Som ni förstår spelar det ingen roll vad det är, vill kunna dubbla pengarna på några månader.

Går det på lagligt sätt? Har ingen lust att syssla med olagligheter :)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Du får ju vara beredd på att även ta risker då du satsar pengar i t.ex. aktier.
Finns det inte något som kallas optioner? De kan både gå väldigt bra och riktigt uselt. 1 miljon kan således både bli 2 miljoner och en 50-lapp.

Hur stora risker är du beredd att ta?

Kristianstad skrev:

Finns det inte något som kallas optioner? De kan både gå väldigt bra och riktigt uselt. 1 miljon kan således både bli 2 miljoner och en 50-lapp.

Desto mer pengar man vill tjäna desto större risker :q :OO
:birp Nä, om jag ska kunna dubbla 500.000 kr på några månader måste det nog vara ganska riskabelt. Eller vad vet jag? Sålänge det är skapligt lagt så är jag med på det.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Kristianstad skrev:

Men det är väl samma sak om du startar ett Café eller annat företag. Till en början verkar det vara guldläge att öppna ett Café på ett visst ställe för att där finns mycket folk och inga närliggande Caféer. Men detta säger ju inte att folk väljer ditt för det! Gör man dock grundliga marknadsundersökningar ökar man ju förutsättningarna!

Har man mycket pengar kan man köpa "Obligationer". Då låser man sina pengar på banken i ex 5 år och har en garanterad ökning när man hämntar ut dem efter fem år. Men som sagt då är pengarna helt låsta under denna perioden och ökningen beror på hur länge du låser dem och hur stor din summa är.

xtreme skrev:

Kristianstad skrev:

Men det är väl samma sak om du startar ett Café eller annat företag. Till en början verkar det vara guldläge att öppna ett Café på ett visst ställe för att där finns mycket folk och inga närliggande Caféer. Men detta säger ju inte att folk väljer ditt för det! Gör man dock grundliga marknadsundersökningar ökar man ju förutsättningarna!

Har man mycket pengar kan man köpa "Obligationer". Då låser man sina pengar på banken i ex 5 år och har en garanterad ökning när man hämntar ut dem efter fem år. Men som sagt då är pengarna helt låsta under denna perioden och ökningen beror på hur länge du låser dem och hur stor din summa är.

Är det så?
Kommer pengarna beskattas? Måste man redogöra var pengarna kommer från?

Säg att jag köper obligationer för 100.000 kr och har dom inne i 5 år. Hur mycket kommer jag då har när jag tar ut dom? På ett ungefär? :stud

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Gå in på din bank så får du bäst svar, dom hjälper så gärna till. Ang om du måste ange var pengarna kommer från så behöver du inte göra det mer än om du köper en bil, nog blir dom misstänksamma om du vill köpa för en miljon och är arbetslös sedan ett tag!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Re: Tjäna pengar?

M@rcu$ skrev:

Jo, här kommer jag med ännu en fråga :P
Men jag tror nog frågorna är skapligt intressant så jag tillför nog forumet en del.

Jo, frågan lyder: vad ska man göra för att tjäna pengar i dagens läge?

Vi utgår från 3 olika startkapital:

---> 100.000 Kr

---> 500.000 Kr

---> 1 Miljon Kr

Vad kan man göra egentligen? Aktier? Starta ett cafe?
Som ni förstår spelar det ingen roll vad det är, vill kunna dubbla pengarna på några månader.

Går det på lagligt sätt? Har ingen lust att syssla med olagligheter :)

Nej, det går inte på lagligt sätt om du inte har en djävulsk tur.
Aktier och café är värdelöst om du vill dubbla på nåra månader. Satsa på optioner om du vill ha chansen att dubbla på några månader. Men förmodligen kommer du att torska alltihop, så kom inte och säg att ingen varnade dig. Optioner är extremt riskfyllda om de utnyttjas på fel sätt.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)