webForumDet fria alternativet

Moire tillräckligt för att få ny skärm?

Konsumentråd

3 svar · 271 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

För ungefär ett år sedan köpte jag en "LG Flatron 915FT+" och för ett par månader sedan började små linjer och prickar dyka upp till höger om i stort sett allt på skärmen. När jag skriver den här texten t.ex. så uppstår det ca 20 små korta lodräta linjer efter varje bokstav av samma höjd som bokstäverna. Kort sagt så har jag problem med ganska grova moiremönster som påverkar mitt arbete eftersom jag ofta arbetar i photoshop och dessa linjer stör ganska mycket. Skärmen har en inbyggd funktion för att motverka moire, men jag kan bara få bort mönstren om jag kompenserar så pass mycket att hela bilden blir suddig och skakig.

Jag har två års garanti på skärmen, men tror ni att ovanstående är tillräckligt för att jag ska kunna kräva en ny skärm?

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

Det du beskriver verkar inte vara moire utan något annat fel på skärmen. Har du garanti kvar så är det solklart att du skall byta den.

Här kan du se vad moire ser ut som: http://www.sandlotscience.com/Moire/Moire_frm.htm

Är det sådana mönster du har på din skärm?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag vet inte om det är moire, men jag tror nästan det.
Jag gjorde en bild för att illustrera fenomenet:
Ungefär så ser det ut.

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

Hmmm... *kliar mig i huvudet lite*

Tänker du på det skuggliknande saken efter frågetecknet på din bild? *det är det enda som jag uppfattar som mysko med din bild*

Det ser inte ut som moire-effekten för mig iaf.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)