webForumDet fria alternativet

Blindtest

Småprat

9 svar · 371 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

En populär aktivitet på det forum jag administrerar och ansvarar för är så kallade blindtest, vilka går ut på att en person gör en skiva med låtar från mindre kända artister och skickar till de som vill deltaga. Deltagarnas uppgift är sedan att recensera musiken utan att veta vilken artist det är. Jag är dock lite orolig för att denna aktivitet är olaglig och undrar hur mycket trubbel jag kan hamna i. Bör jag förbjuda dessa blindtest?

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Tja det är ju inte lagligt att sprida upphovsskyddad musik och av det jag förstod av att läsa på forumet i fråga så är det låtar frål olika skivor (mindera kända dock men ändå sådana som säljs i affärer) occh sådan musik är med nästan all säkerhet skyddad.

Så mitt råd; förbjud, kan råka illa ut annars tyvärr.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Man har fortfarande rätt att både kopiera skivor och blanda egna skivor och ge bort till "släkt och vänner", så det är väl kanske lite i gråzonen.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

det är väll bara lagligt att använda brända skivor för privat bruk, inte ge bort?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Poffe skrev:

det är väll bara lagligt att använda brända skivor för privat bruk, inte ge bort?

Som Stefan skrivet så är det tillåtet att ge bort kopior till den "närmaste vänkretsen".

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Om de skickar tilbaka skivorna efter att ha recenserat så är det väl inte olagligt. Att låna ut en skiva är fullt lagligt.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Web-Tor skrev:

Som Stefan skrivet så är det tillåtet att ge bort kopior till den "närmaste vänkretsen".

Är ju väldigt löst, vem bestämmer egentligen vilka som är mina närmsta vänner?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är en tolkningsfråga som en domstol får ta ställning till.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

..men som ingen domstol ännu fått ta ställning till - det är fortfarande inte fastslaget hur lagtexten ska tolkas.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Jag har hört någonstans att om man är ett sällskap under 20 personer så har man rätt att dela med sig av sin musik den vägen. Frågan är då hur många medlemmar du har etc. Jag vet inte hur man ställer sig, om detta nu stämmer, om varje medlem har ytterligare ett sällskap och så vidare... Det kanske går att gå runt det i alla fall :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)