Hejsan, vi säger att jag driver en sajt som Klas har gjort design och kodat. Jag jobbar själv på den och Klas gör inget längre.
Både han och jag vill att jag istället ska få copyright och därmed juridiskt rätt att använda designen, eller bara tillstånd att använda den.
Hur går jag tillväga då? Hur ska det utformas? Ett brev där Klas skriver på?
"Inget hindrar visserligen en fullständig och slutgiltig rättsövergång, jfr 27 § 1st. Men även i sådana fall skall upphovsmannens ideella rätt enligt 3 § respekteras. Jfr härtill den tvingande regeln i 3 § 3 st."
Citerat ur "lärobok i immaterialrätt" 6:e upplagan, Norstedts Juridik, av prof. Mogens Koktvedgaard och prof. Marianne Levin...
::QVD::
Det går att avsäga sig upphovsrätten, men en viss rätt har man alltid kvar. Man behöver inte acceptera att ens verk används till sådant som "svärtar" skaparens namn och person.
"Inget hindrar visserligen en fullständig och slutgiltig rättsövergång, jfr 27 § 1st. Men även i sådana fall skall upphovsmannens ideella rätt enligt 3 § respekteras. Jfr härtill den tvingande regeln i 3 § 3 st."
Citerat ur "lärobok i immaterialrätt" 6:e upplagan, Norstedts Juridik, av prof. Mogens Koktvedgaard och prof. Marianne Levin...
::QVD::
Ja, läs innantill då.
Den här professorn har dessutom endast tagit upp den ideella biten av upphovsrätten, inte den ekonomiska.
r) Kan väl tillägga att det inte handlar om att avsäga rätten till verket utan att överlåta den.
355 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25