Tre frågor:
1. Vem skulle stå för kostnaden av aktiebolaget? Har för mig att det är 100 papp som skall upp.
2. Varför skulle någon betala för nåt som andra får gratis?
3. Vad skulle kunna bli vinstgivande?
25 svar · 1 082 visningar · startad av Addeladde
Hej
Nu spånar jag lite bara på en idé jag nyss kom på.
Webforum AB
Vi säger att vi startar ett aktiebolag för wF där de medlemmar som vill får köpa aktier. Det ska fortfarande vara grattis att bli medlem men de som äger aktier får betala en årsavgift för att det ska täcka revisorkostnader m.m.
Tror ni att det skulle gå att få webforum att göra vinst?
Vad skulle företaget då tjäna pengar på? Medlemsavgiften borde ju tas bort så fort wF klarar sina kostnader själv.
Spåna gärna vidare lite ni också.
Tre frågor:
1. Vem skulle stå för kostnaden av aktiebolaget? Har för mig att det är 100 papp som skall upp.
2. Varför skulle någon betala för nåt som andra får gratis?
3. Vad skulle kunna bli vinstgivande?
En sån grej skulle jag absolut inte hoppa på. wF är redan "ägt" av Kjell och fritt brukat av oss medlemmar. Mycket av tjusningen med wF skulle gå förlorad om fokus hamnade på ekonomin istället för att bara umgås.
Nu är saken att jag ville spåna lite inte göra något seriöst av det.
100 lägger 1000 kr så har vi de 100 000 kronorna som behövs, de blir då aktieägare i wF.
Vad ska wF tjäna pengar på? Det frågade ju jag själv.
Hur skulle det gå till att få hundra personer att lägga tusen spänn när det inte ens gick att få alla de som beställde en tröja för under en hundralapp att betala för sig?
webForum AB?
Vad skulle man få för sin del av kakan? Bestämmanderätt?
Jag tycker det känns ganska ointressant när mitt intresse är att ta del av kunskap och diskussioner. Och skulle man lägga det bakom lås och bom för betalning så skulle jag sluta att besöka webForum.
"Information wants to be free"
Det räcker med en bankgaranti på 100 tusen, man behöver inte betala några pengar kontant som sedan försvinner. Man behöver inte ha några pengar alls om man har inventarier eller annat som man får värderat till samma summa sk. apportegendom.
Jag tror inte på idén då dessa tjänster finns gratis att tillgå på allt för många ställen. Det jag däremot skulle kunna tänka mig är om man involverar företag som får integrera hjälpforumet i sitt intranet etc, eller att man agerar "backoffice" åt någon befintlig kontorssupport som vill ha hjälp med problem de inte klarar av osv... Jag tror dock att det blir svårt att få medlemmar som ställer upp gratis om vissa ska tjäna pengar på det.
Å andra sidan.. det är aldrig fel att ha idéer och fundera på. Jag själv tänker på affärsidéer dygnet runt i princip.. :e
med tanke på hur många det är som klagar på lunarstorm för att de tjänar pengar (summan totalt är ändå att de ligger back flera miljoner) så skulle det inte varit så smart att göra det.
Inte heller av den anlending att när susnings.nu la in reklam för dell så var det väldigt många som lämnade susning.nu.
Man kan ju starta en wF-förening annars...tycker att det fungerar bra idag så jag ser ingen anledning....
Förstår heller inte vad vinsten skulle bli. Som sagts innan kostar det 100.000 att starta ett AB och sen ska någon ha koll på vilka som äger hur mycket. Dom som äger lite mer, vad ska dom kunna göra som inte dom som äger lite mindre kan göra? Eftersom forumet fortfarande ska vara gratis ser jag ingen anledning att "just jag skulle betala". Som sagts innan finns det många allternativ på internet till webforum som jag skulle vänt mig till i stället fall webforum skulle börja med reklam eller ta betalt!
Man skulle så fall bara kunna öppna ett vanligt konto där den som känner för det kan lägga in valfri summa och få något sumboliskt, ex en spec T-tröja!
Drar upp tråden igen för att jag tycker det är intressant.
Jag är inte ute efter att få alla att tycka att denna idé ska genomföras utan meningen var att ha webforum som en referens. Webforum är ett starkt varumärke som har många medlemmar som frekvent besöker forumet. Tanken är heller inte att man ska börja ta betalt av medlemmarna.
costodia skrev:
med tanke på hur många det är som klagar på lunarstorm för att de tjänar pengar (summan totalt är ändå att de ligger back flera miljoner) så skulle det inte varit så smart att göra det.
Lunarstorm drar in ca 90 miljoner på annonser per år om jag inte missminner mig.
Vad tror ni att man skulle kunna dra in i reklamintäkter på Webforum?
Addeladde skrev:
Vad tror ni att man skulle kunna dra in i reklamintäkter på Webforum?
Massvis med medlemmar skulle försvinna den dagen man tapetserar wF med reklam så förmodligen inte speciellt mycket.
Phorpher skrev:
Massvis med medlemmar skulle försvinna den dagen man tapetserar wF med reklam så förmodligen inte speciellt mycket.
Så trodde jag också innan om min hemsida, men så införde jag reklam. Minns inte varför, men jag tror det var för att Google erbjöd reklam med endast text, så jag tyckte jag kunde testa. Jag ville ju inte att det skulle störa och ha för framträdande roll.
Innan hade jag 1500 unika besökare i veckan. Nu har jag 3300.
Det är ju inget man blir rik på, men det är ju alltid skönt att slippa betala för servern och bandbredden.
Personligen skulle det väl inte göra mig något om det fanns reklam på wF. Jag menar, det finns ju på andra forum man besöker och det är ju inget som ligger till grund för om jag besöker ett forum eller inte.
Den som är allergisk mot reklam kör väl ändå Adblock eller liknande, så jag har svårt att tro att någon skulle lämna forumet av den anledningen.
Phorpher skrev:
Vart skulle du ta vägen? Stänger du webbläsaren så fort du kommer till en webbsida som finansieras via reklam?
webForum är bra som det är. Det räcker med den lilla banner som är högst upp till griffel. Den syns knappt och man tänker inte på den.
Om det är nån som vill skänka en liten slant går det bra eftersom det finns ett konto, men nån reklam klarar jag mig utan.
Sen är wF en liten del av livet, har blivit så iaf. Man träffas här för att prata om allvarliga till oseriösa meningslösa saker till foto och programering. Det räcker för mig, varför krångla till det ännu mer?
Exakt vad ger det att "kommersialisera" t.ex wF? Annonsmarknaden är inte vad den varit och är ganska olönsam om man inte drar enorma lass besökare. Att säga att det räcker med "100 användare som lägger 1000 kr var" förstår jag inte.. Då måste man väl splitta de futtiga annonsintäkterna med hundra, och då blir det nästan garanterat en förlustaffär.
Addeladde skrev:
Vart skulle du ta vägen? Stänger du webbläsaren så fort du kommer till en webbsida som finansieras via reklam?
Nej, jag surfar dagligen på både aftonbladet och idg och därmed får jag överdoser av reklam varenda dag. Jag tror det är en principsak för många att wF är och förblir fri från reklam av just det skälet att man blir fullmatad av reklam från andra ställen. Dom gånger det har funnits behov av pengar för t.ex. hårdvara så har wFs medlemmar varit grymt duktiga på att samla in pengar. Ett bevis på att det inte alls är nödvändigt med reklamfinansiering.
Phorpher skrev:
Nej, jag surfar dagligen på både aftonbladet och idg och därmed får jag överdoser av reklam varenda dag. /../ skälet att man blir fullmatad av reklam från andra ställen.
Adblock kanske vore något för dig också? Jag blir inte fullmatad av reklam från andra ställen. Störande reklam tar jag bort. Till störande hör alla animationer och de flesta bilder.
Jag tillhör dem som skulle kunna slanta upp för ett wF (har gjort så) men om det kom reklam in här skulle jag inte vara kvar. Så enkelt är det.