Hur är det egentligen, är det lagligt eller olagligt att sälja en bunke emailadresser för ex spam till ett företag? Vad jag vet är det väl inte olagligt att spamma!? (tyvärr!).
...mina åsikter är naturligtvis att detta är ful, dumt, idiotiskt och inget jag tänkt syssla med, men nu pratar vi lagen! ;)
Jag kommer inte ihåg var jag hörde det, så jag är inte alls säker, men enligt nån tidningsartikel så räknades e-postadresser som personuppgifter. För att få sprida det via internet måste man alltså ha tillstånd från samtliga personer. Fast antar att det inte är några problem om man levererar på cd istället...
Jag kommer inte ihåg var jag hörde det, så jag är inte alls säker, men enligt nån tidningsartikel så räknades e-postadresser som personuppgifter. För att få sprida det via internet måste man alltså ha tillstånd från samtliga personer. Fast antar att det inte är några problem om man levererar på cd istället...
Så du menar fall man har adresserna på papper, CD eller liknande så blir det helt plötsligt lagligt. Låter skumt men skulle inte förvåna mig fall det stämmde!
En sak jag kom att tänka på nu. Dom som säljer e-mail adresser till företag eller liknande, hur får dom så kallat sina kunder? Menar att dom flesta företag (förutom porr) är väldigt mot spam pga att det ofta skapar större frustration än intresse.
Du kan ju alltid läsa puls lagtext, jag kunde inte hitta något speciellt där visserligen läste jag ju inte exakt allt men kolla själv. http://www.pul.nu/lagtext.html
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25