Kanske kan denna vara till hjälp: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleId=2384&lngCategoryId=546
Jag har råkat ut för en obehagligt företeelse.
För ca. 2 veckor sedan besökte jag denna sida http://www14.aname.net/~erotiksa, då jag av nyfikenhet ville se vilka andra sidor det fanns på den server jag själv har min webbplats på.
Utan att klicka på någon länk eller ge någon som helst bekräftelse kopplade min internetanslutning ner sig automatiskt.
Strax därpå kopplades jag upp igen med ett annat abonnemang.
Jag bröt då snabbt uppkopplingen och var ganska chockad för det datorn hade gjrot utan mitt tillstånd.
För att försäkra mig om att jag inte hade gjort någonting på sidan i någon form av bekräftelse om att detta skulle ske, besökte jag samma adress igen utan att varken trycka på någon länk eller någon "accepterar"-knapp. Samma sak hände igen!!!!
Mitt internet kopplade ner sig och strax därpå kopplade den upp sig med ett annat abonnemang igen...
I det stadiet kunde jag inte tänka mig att jag 2 veckor senare skulle få en räkning på nästan 600 kr. Då jag inte i någon form bekräftat att jag är villig att använda mig av deras tjänst.
Nu har jag dock fått en räkning från företaget ScanBill som står mellan konsument och vissa sådana här betaltjänster.
Nu undrar jag vad jag skall ta mig till?
På baksidan av ScanBills räkning står abonnemangsvillkoren.
Där det bland annat står:
"Är det en hemsida som besökts så går man in där från en startsida som är gratis och innehåller priset. Därefter kopplar man sig vidare och får möjlighet att ta del av av villkoren samt valet att koppla upp sig. Har man valt JA så sker en ny fjärranslutning från ert telefonnummer till vår server..."
Jag fick aldig ta del av några villkor och inte heller någon valmöjlighet om jag ville eller ej.
För ett tag sedan har jag för mig att GP (Göterborgsposten) skrev om denna oseriösa verksamhet och rådde de personer som drabbats att vägra betala dessa företag. De hade även gjort en lista över de oseriösa företagen där bla. ScanBill nämndes.
Skall jag vägra betala dessa 598 kr?
Är det lagligt det denna sida sysslar med?
Tacksam för svar, då de på räkningen hotar med debitera en kostnad på 1500 kr/uppkoppling + inkassoavgifter om inte räkningen betalas inom 30 dagar....