webForumDet fria alternativet

Utbetalning för tjänst, löneavi?

Företagande

12 svar · 1 031 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Låt säga att jag köper in text- och bildmaterial från en person (jag vill inte anställa någon så jag slipper arbetsgivaravgifter), vilket dokument ska jag skicka ut till personen (som ej betalar F-skatt)?

Och vilka kontoplaner skriver jag i bokföringen?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Arbetsgivaravgifter åker du ändå på att betala om personen du ger lön inte själv har f-skattebevis. Arbetsgivaravgifter har inget med anställning att göra faktiskt. Om du lyfter lön från ditt eget företag så betalar du ju egenavgifter trots att du inte är anställd i din egen firma.

Okej, så om personen har F-skatt så slipper jag arbetsgivaravgifterna? Det avskrivs som en tjänst (vid F-skatt), och om personen betalar vanlig skatt så är det en anställning?

Vilket är det lättaste sättet att slippa dessa avgifter? Är det att enbart betala mindre än 1 000 kronor/året för att komma undan?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Pace skrev:

Okej, så om personen har F-skatt så slipper jag arbetsgivaravgifterna?

Ja, men den som gör jobbet får betala dem...

Har funderat lite mer på det här:

Vad kostar det att betala arbetsgivaravgift? Är det en variende summa eller fast? Är det vettigt att betala detta för att någon utför ett jobb som kräver väldigt lite tid (i jämförelse med mycket annat)?

Som egenföretagare betalar du 25% i egenavgift.

Egenavgift på vad? Den utbetalande lönen?

Medlem sedan aug. 2002237 inlägg

Hej alla!

skrev nedanstående i en annan tråd... men den passar bättre här... särskilt nu när det blev aktuellt igen... =)

Hej alla!
Ville bara förtydliga det här med löner och andra utgifter.

Om vi säger att en anställd ska ha 10 000 kr rent i handen för en månads arbete och han betalar 30 % i skatt i sin kommun... så gör man följande kalkyl...

10 000 kr (nettolön, inkl. sem.ers = 12%) + 30 % (skatt) = ca 14 300 (diff på 10 kr). Sedan tillkommer arb.giv.avg. på 32,82 % vilket således blir: 14 300 + 32,82 % = 18993,26.

Detta innebär alltså att för varje hundring som den anställde får i fickan så betyder det en kostnad på ca 190 kr (100 kr (lön) + 90 kr (övr. kostnader) för arbetsgivaren. Sen att den anställde betlar mer skatt i form av moms m.m. och att detta gäller om den anställde tjänar max 270 000 kr om året...(BRUTTO!) sen höjs skatten ytterligare...

såja... hoppas ni kan få det rätt nu... lycka till...

ShoGun

MVH / ShoGun

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Ska du betala arbetsgivar- och sociala avgifter innebär det en merkostnad för ditt företag på cirka 33%.

/Mange

Efter de här uppgifterna lägger jag nog ned de tankarna. :e

Tack för svaren i alla fall! :bire

Ska du betala arbetsgivar- och sociala avgifter innebär det en merkostnad för ditt företag på cirka 33%.

För egenföretagare så är procentsatsen 25% istället för 33%.

Medlem sedan aug. 2002237 inlägg

Beatbox skrev:

För egenföretagare så är procentsatsen 25% istället för 33%.

Hmmm... detta stämmer per definition...

När man gör sin månadsdeklaration den 12:e varje månad.... så fyller man i siffror ang föregående månads; dels lönekostnader och dels moms (om man är momsregistrerad...)

I rutan arbetsgivaravgifter får man göra ett avdrag... detta sker med 5 % av det totala nettobeloppet av lönerna...

DOCK (och här kommer definitionen... =) får detta avdrag uppgå till 3550 kr (för just den månaden). Denna summa är ingen summa som ericsson använder för att lansera NÄSTA generations mobilnät... (alltså version 3.5... =)

Detta är någon form av kompensation från staten över att vi ändå betalar så mycket i skatt... och att "de visar hänsyn för det stora skattetrycket för småföretagare..." (som just DE har satt där de ligger...)

Så jaa... du har en viss möjlighet att göra avdrag... men finns en maxgräns... sen är procenten tillbaks på samma nivå...

*SUCK!*

MVH / ShoGun

P.s. ... och menar du för Aktiebolagsdelägare så är skatten 28 %... =)

Egenavgiften är ju inte någon skatt utan är ju nått som går till den anställdes sjukförsäkring, pension etc. Det är alltså inte pengar som staten kan dra nytta av. På ett sätt är dom "öronmärkta" just för den personen som det gäller.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)