Kom att tänka på en sak: i normala fall är det ju olagligt att distrubiera delar av en kommerciell mjukvara, men samtidigt är det ju lagligt att distrubiera drivrutiner för olika hårdvaror som service ifall drivrutinen kan vara svår att hitta.
Om man kör WinXP och har byggt datorn själv så har man ju ingen möjlighet att spela upp DVD-filmer om man har en DVD-spelare utan att investera i ytterligare mjukvara eftersom Microsoft inte tillhandahåller någon codec.
Men säg att jag nu skulle rippa codecen och hosta den på t ex min webbsite, då är det ju dels olagligt eftersom jag distrubierar en del av en kommerciell mjukvara, men samtidigt lagligt eftersom det i princip handlar om just en drivrutin för att få DVD-spelaren att kunna spela DVD-filmer.
Tror inte det, om du inte har tillverkarens godkännande.
Har du inte fått codecen separat och som tillåter fri distribution så är det inte tillåtet.
En del lägger begränsningar på hur deras drivrutiner får sprida, mycket för att kunna hålla koll på drivrutinerna så att kunden får rätt drivrutin.
Sedan skulle jag vara mycket misstänksam mot att hämta drivrutiner från en websaijt som inte tillhör tillverkaren (eller godkänd av tillverkaren) av prylen, man vet ju aldrig vad man får för saker "på köpet".