webForumDet fria alternativet

Köpa från min sida.. ??

Företagande

8 svar · 458 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Jag har ingen riktig koll på sånt här men..
På min sida kan besökarna köpa designer, vad eller vilka rättigheter har jag/besökaren då egentligen?

Sen har vi ett annat problem, en 12-åring som har absolut noll kunskaper inom html vill köpa en design. Vad händer om han köper den och sen inte vill ha den längre? Han är ju bara 12 år..

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Vad händer om han köper den och sen inte vill ha den längre? Han är ju bara 12 år..

Då kan köpet hävas eftersom mindreåriga inte får ingå avtal.

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

bymarie skrev:

Sen har vi ett annat problem, en 12-åring som har absolut noll kunskaper inom html vill köpa en design. Vad händer om han köper den och sen inte vill ha den längre? Han är ju bara 12 år..

Köpa en design när man är 12? Låter inte riktigt. Han borde ju försöka med en själv och sedan utvecklas. Alla är väl urkassa i början, och på vissa sitter det kvar. :)

Problem med att folk inte vill ha det de tidigare sagt att de vill ha är ju ett jävligt jobbigt problem på Internet. Har själv förlorat bra med pengar på det. Viking också om jag inte missminner mig.

Känner du personen som köper IRL är det ju inga problem. Annars är det nog smart att ingå ett avtal av något slag eller att ta halva summan innan du börjar.

Vet inte hur proffsen gör, men de får väl berätta... :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Re: Köpa från min sida.. ??

bymarie skrev:

Jag har ingen riktig koll på sånt här men..
På min sida kan besökarna köpa designer, vad eller vilka rättigheter har jag/besökaren då egentligen?

Utveckla, rättigheter för vad?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Brian skrev:

Vad händer om han köper den och sen inte vill ha den längre? Han är ju bara 12 år..

Då kan köpet hävas eftersom mindreåriga inte får ingå avtal.

Då tycker jag "bymarie" givetvis ska ha det som en extra "punkt" i sitt avtal, att om köparen är under 18 (eller vad nu åldersgränsen går) så behövs intyg från vårdnadshavare.

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Ännu enklare är det ju att man tillåter bara personer över 18 beställa. Då får personer under 18 låta någon annan köpa. Hur som helst är det ju svårt att kontrollera att åldern stämmer med beställaren...
En liten rullgardin med födelseår borde finnas med i formuläret för verifikation.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Men jag har inget formulär eller nånting, det är mer bara att man skickar ett mail om man är intresserad.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

bymarie skrev:

Men jag har inget formulär eller nånting, det är mer bara att man skickar ett mail om man är intresserad.

ja du får väl fixa ett formulär då. Helst med personnummersverifiering så du kan se om nån barnunge skriver in ett fejkat personnummer...

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Hur är ditt köpeavtal utformat i dagsläget?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)