webForumDet fria alternativet

Brutto??

Företagande

10 svar · 8 602 visningar · startad av mobilhits

Medlem sedan nov. 200019 inlägg
Frågan#1

Hej sorry att jag skriver i detta forumet.. hittade inget annat för just denna frågan..

OM jag skall fakturera ett företag på 5 000kr brutto..

Är brutto inkl.moms eller exl.moms då?

Skall jag lägga till 25% moms för att det skall bli inkl.moms eller är det redan inkl.moms?

För man skall ju alltid fakturera ett företag inkl.moms.

Hoppas på svar..

mvh Anders

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Gissar på exkl. moms.

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

Café webForum
...för diskussioner som inte hör hemma någon annanstans.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

crisse6 skrev:

Café webForum
...för diskussioner som inte hör hemma någon annanstans.

Du har så rätt så.

Nonstop till Caféet. Tråden flyttas.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Konstigt formulerat av det företag du jobbat åt om de har sagt brutto i samband med faktura.
Brutto pratar man om när man pratar lön, brutto och netto (före och efter skatt).
Fakturor är bara inkl. eller exkl. moms, så förataget borde förtydliga om 5.000 är inkl. eller exkl.
Med 90% säkerhet så menar de exkl. moms, för att företag pratar alltid exkl. moms till andra företag. :)

Företaget förväntar sig nog en faktura som är exkl. moms (för det är det som de betalar). Däremot måste momsen skrivas ut (och summeras med priset) för att företaget skall kunna bokföra det ordentligt.

Men om du uttryckligen har sagt inkl. moms. till dem, då får du stå för det och helt enkelt räkna av det då. Har ni inte sagt nåt om det, fakturera exkl. moms.

Tackar och bockar för hjälpen!

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

OveRRidE skrev:

Företaget förväntar sig nog en faktura som är exkl. moms (för det är det som de betalar). Däremot måste momsen skrivas ut (och summeras med priset) för att företaget skall kunna bokföra det ordentligt.

Nej, det stämmer inte. Företaget betalar summan inkl. moms. Sedan lämnar företaget som lämnat fakturan och får pengarna(5000+moms) momspengarna vidare till staten.

Pellefant, det var så jag menade, men jag författade det nog lite knepigt. Givetvis betalar företaget inkl moms, men vilket företag är i dagsläget intresserad av ett pris inkl moms? Det som chefen ser på offerten och det som ekonomiavdelningen betalar är ofta två vitt skilda saker. ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hehe... Du måste väl veta om du ska ha 5000:- + moms eller 5000:- inkl moms för ditt jobb..

Det är ju en viss skillnad om man säger så! ;) :e

hehe, aja jag får väl ta och fråga dem..

tack alla för hjälpen!

mvh Anders

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)