webForumDet fria alternativet

Domännamn

Webbhotell & domäner

3 svar · 596 visningar · startad av Robson

Medlem sedan dec. 2001200 inlägg
Frågan#1

Hej,
Undrar lite ang domännamn. Jag har en .se domän som är mitt efternamn. Jag har även ett företag som efternamnet ingår i. Nu undrar jag:

1. Ett större företag har hört av sig ang. min domän. De undrade om jag var intresserad av domänen osv. Inga pengar har ännu pratats. Detta företag är en del av en "stor" koncern, och den fanns innan jag tog domännamnet.
Kan dom, man har ju läst lite, ta domänen ifrån mig genom en rättslig process?

2. Vad handlar det om för pengar om man skulle gå med på att släppa den?

Tacksam för svar
Robson

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag kan inte exakt reglerna för domännamnstvister under .se, men generellt så tror jag att du har rätten på din sida, du har ett företag där namnet ingår som har klarat registreringskraven hos PRV och du har tilldelats namnet av Nic-se utan hinder, så då är det nog bara för det andra företaget att försöka köpa namnet av dig.

Eftersom dom kontaktade dig och du har en firma som är kopplad till namnet så skulle jag inte sälja mig under 30 000 kr, någon övre gräns finns inte, det beror på vilket företag det är och hur gärna dom vill ha ditt namn.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Kolla upp dotterbolaget på PRV Bolag när det fick sitt namn, uppskatta vad din domän ger dem i fördelar, och om det finns risk för nackdelar för ditt företag.

Kolla med nic-se vilka alternativa se-domäner du kunde få godkända innan du bestämmer dig för nåt. Du kanske hittar på ett bättre.

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Kontrollera om ditt domännamn är ledigt under de andra stora toppdomänerna. ( com net, nu to mfl ) Är det upptaget så har du större changs att kunna få ut större belopp.

Man ska också komma ihåg att företaget igentligen inte vill betala mer än registreringsavgiften men blir så tvungen i detta fall.

Därför behöver du trissa upp priset och samtidigt kunna styrka
varför du vill ha så mycket pengar.

Jag kan hjälpa dig med detta för 5% av beloppet om så önskas :-)
Får man fråga vad som finns på din webbsida just nu?
Är din sida seriös/snygg och ser ut att ha många besökare så är
det klart ett plus.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)