webForumDet fria alternativet

Porrsiter som tar betalt

Juridik

8 svar · 566 visningar · startad av KarlTomas

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg
Frågan#1

Hej, en kompis till mig har drabbats av två hemska telefonräkningar som kommer från http://www.scanbill.com

Han har omedvetet laddat hem ett litet program som ringer upp en server för 19:95 kr/min och sedan varit inne där ett tag.

Problemet är att han har varit omedvetande om att programmet funnits på datorn, och han har inte märkt att programmet kopplat om anslutningen.

Är det någon som har något tips om hur han kan klara sig ur situationen?

Om man vill ringa deras kundtjänst kostar det också 19:95 kr/min x(

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

hmm alla har visst en kompis som har råkat göra detta :e

Hoppas det löser sig, sånna där pucko/bluff företag förtjänar att avlida redan i cyberrymdens äggledare

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det enklaste är väl att säga att personen som har använt datorn är under 18 år eftersom man inte får sälja porr till mindreåriga.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

detta funkar väl inte med adsl?
har ju egen telefonlinje och fast avgift.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Duva skrev:

Det borde funka om du av något annat skäl har ett vanligt modem inkopplat, tex för att faxa med eller liknande.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

UlfT skrev:

Duva skrev:

Det borde funka om du av något annat skäl har ett vanligt modem inkopplat, tex för att faxa med eller liknande.

ja men inte om man bara har adsl-modemet

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Hmm... jag ska åka över till han ikväll och hjälpa till att ta bort programmet, men det verkar som om man bör hävda att det är en minderårig person som nyttjat datorn vid tidpunkten.

Eller så får man hitta på något annat för att djävlas med dessa parasiter. Kanske ansöka om konkurs åt dom :bire

Och det funkar BARA om man har modem, osäker på om det funkar med ISDN. Tur att man har ADSL själv...

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

KarlTomas skrev:

Hmm... jag ska åka över till han ikväll och hjälpa till att ta bort programmet, men det verkar som om man bör hävda att det är en minderårig person som nyttjat datorn vid tidpunkten.

Eller så får man hitta på något annat för att djävlas med dessa parasiter. Kanske ansöka om konkurs åt dom :bire

Eller så inser personen i fråga att han klantat sig, och betalar sina räkningar.

Han kanske t.o.m. lär sig något, t.ex. att program inte installerar sig själva på en dator utan att någon godkänner det (precis som det står på KO's webbsidor ovan)..

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)