webForumDet fria alternativet

Få F-skatt

Företagande

10 svar · 600 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Tjena

Tänkte fixa F-skattsedel men har en fråga, måste jag registrera mig som enskild näringsidkare innan jag skickar in ansökan om F-skatt?

Tack!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Du gör det samtidigt, på samma blankett t.o.m..

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hmm.. Jag TROR att man som privatperson KAN få F-skatt om man har tillräckligt bra skäl...

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

ring prv och fråga
(https://www.prv.se för surf istället)

Det är Skattemyndigheten som har hand om det.

r) http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=51408

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

F-skatt kan du få om verksamheten bedöms som självständig och varaktig. Kryssa i rätt rutor på anmälan så brukar det inte vara några problem.

Har du bara en kund, skriv att du beräknar det till ca 25 olika kunder. Kryssa i att du står för allt material och att du INTE använder kundens lokaler och verktyg. I annat fall bedöms du inte som tillräckligt självständig och du kan få svårt att få F-skatt.

Det är inget dom kollar upp, sök förresten FA-skatt så kan du både jobba åt dig själv och vara anställd om det skulle behövas.

tack alla för svaren :)

hp: måste man verkligen skriva hurmånga kunder man beräknar få, man vill ju ha så många som möjligt lixom så det går ju inte att bestämma i förväg. Över hur lång period är det kunderna ska komma på? Om jag har mitt företag i tio år och bara får 25 kunder så tvivlar jag på att det kommer att gå så bra för företaget..

Pace: Vilken blankett är det man ska fylla i för att registrera mig och få f-skatt? Skatte- och avgiftsanmälan? där fyller man väll inte i nått om att man vill starta ett företag, där skriver man ju vad det är för företag man har

Hoppas ni kan hjälpa mig lite mer :)
Tack!!

Pace: Vilken blankett är det man ska fylla i för att registrera mig och få f-skatt? Skatte- och avgiftsanmälan? där fyller man väll inte i nått om att man vill starta ett företag, där skriver man ju vad det är för företag man har

Du kan både göre ändringar och starta nytt företag via den.

Medlem sedan juli 2001324 inlägg

Poffe skrev:

tack alla för svaren :)
Om jag har mitt företag i tio år och bara får 25 kunder så tvivlar jag på att det kommer att gå så bra för företaget..

Det beror på hur du utvecklar ditt företag och vad du gör... Har du en bra verksamhet och levererar bra produkter/tjänster så tro mig då är 25 kunder mycket att hålla reda på...

Bättre att ha lite mindre antal kunder som man sedan har ett gott samarbete med.

Fast det är klart siktar du på att anställa en massa folk så kanske man får sikta högre än 25 kunder.

Hur som helst, den skatte och avgiftsanmälan som du gör nu kan du ändra när du helst känner för det eller när företaget byter inriktning.

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

hp: måste man verkligen skriva hurmånga kunder man beräknar få, man vill ju ha så många som möjligt lixom så det går ju inte att bestämma i förväg. Över hur lång period är det kunderna ska komma på? Om jag har mitt företag i tio år och bara får 25 kunder så tvivlar jag på att det kommer att gå så bra för företaget..

Om skattemyndigheten ser att du kommer att bygga upp verksamheten på en kund, kan ditt företag komma att betraktas som icke självständigt och du får ingen F-skattsedel. Det viktiga är ju att du FÅR F-skatt från början och varför då inte dra till med 25 kunder så dom blir nöjda. Det är inget dom kan kolla i alla fall så varför chansa?

okej, ju har jag fått det hela lite klarare för mig :)

Tack så mycket för alla hjälp!!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)