webForumDet fria alternativet

Warez

Juridik

11 svar · 705 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Peer-to-peer-program är idag väääldigt vanligt. Vad ska man egentligen tycka om sådana program?

I någon tråd på WF var det någon som tyckte att det var dåligt för att programmerarna bakom program som man tankar hem får mindre betalt. Men hur stor del av marknaden står egentligen privatpersoners konsumerande för? Företags piratkopierande är som jag förstått det mycket mer övervakat men det måste ju vara här som mest licenspengar försvinner.

Sen undrar jag också: När blir det olagligt?
Att tanka hem filmer, dyra program o dyl med hjälp av ett peer-to-peer-program är väl egentligen inte olagligt? Det är väl den som sprider programmet som kan råka illa ut eller?

Här uppstår också ett problem eftersom man i vissa peer-to-peer-program får tillgång till fler program och filmer ju mer man delar med sig av det man har på sin egen dator.

Diskutera!

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

DC Rules! :h
Morpheus suger!
lr hur?

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

När ett programföretag inte får in dom pengar de räknar med, måste dom kanske sparka folk. Som blir arbetslösa.

När en programmerare sitter hemma och knåpar ihop ett program, inte får betalt för sitt jobb, varför skulle han skapa nytt program?

Det försvinner säkert massor av licenspengar på företag, men jag har inte sett någon summa eller procentsats på företag kontra privatpersoner, men det kanske jag har glömt. Men jag tycker inte att man ska ta det som ursäkt för att JAG/DU inte ska betala för sig. Ett brott är ett brott.

När blir det olagligt?

Den som låter dig ladda ner ett kommersiellt program begår en olaglig handling.

Men också du begår en olaglig handling vid nerladdningen. Du VET ju att du egentligen ska betala för det.

När du sedan använder ett kommersiellt program utan att ha betalt för det, begår du en olaglig handling till.

När du sedan inte anmäler (till polisen eller vad det där piratjägareföretaget heter) den som låter dig ladda ner program begår du en olaglig handling till.

Och när du har programmet på din dator så att andra kan ladda ner den, begår du ytterligare en olaglig handling.

Detta är min åsikt.
//Bewern

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Bra sagt, Bewern.

Detta är min åsikt.

Men hur är lagen då? När kan man bli straffad?
Är det inte bara den som sprider kopierade program som kan bli straffad?

Självklart förstår jag att folk kan bli sparkade. Det är absolut inte bra. Å andra sidan så kan man ju tänka sig att folk som håller på att lära sig programmera för att få jobb tankar hem program som är bra att ha under inlärningen. Databöcker är ett ännu bättre exempel. Alla har inte råd att lägga ut flera tusen i månaden på massa böcker som man behöver/vill ha för att utveckla sina kunskaper - få jobb.

När en programmerare sitter hemma och knåpar ihop ett program, inte får betalt för sitt jobb, varför skulle han skapa nytt program?

Visst, förstår precis. Lite konstigt är bara då varför de program och OS som de flesta programmerare och datafolk talar varmast om är helt gratis?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Visst, förstår precis. Lite konstigt är bara då varför de program och OS som de flesta programmerare och datafolk talar varmast om är helt gratis?

Inte så konstigt, kan tänka mig ett par anledningar:

*) Reklam för sitt eget kunnande
*) Vill hjälpa/förbättra ett program och få sitt namn med som tack (se första punkten)
*) Göra ett gratis program med dom grundläggande funktionerna, och sedan sälja en version med diverse finnesser pålagda.

Hm, ja ok. Visst handlar det väl mycket om pengar i det långa loppet. Men jag skulle fortsätta programmera även jag visste att jag aldrig skulle få en enda krona för vad jag gjort. Det är en hobby för mig som jag absolut inte har någonting emot att tjäna pengar på. Men Bewerns argument,

, är inte helt hållbart även det ligger en hel del i det.

denna hemsida kan man läsa att programmet Audiogalaxy, som man kan tanka hem musik med hjälp av, har tankats ner 30,808,435 gånger. På denna hemsida kan man läsa att programmet Direct Connect, som man kan tanka precis vad som helst med hjälp av, har tankats hem 909,155 gånger. För några veckor sedan såg jag på framsidan av någon datortidning, typ PC för alla el dyl, att dom hade gjort något stort test av peer-to-peer-program och beskrev var man kunde hitta dessa.

I och med Napster m fl har vi liksom vant oss vid att många tankar hem musik. Men från att ha tankat hem ett tunnt, trist, trött album av U2 från Audiogalaxy är inte steget långt till att tanka hem Björn Skifs-trilogin(Strul, Joker(?), Drömkåken) på Direct Connect. Det är alltså ett MYCKET större problem än att några programmerare blir av med jobbet.

Jag tror det börjar bli dags för beslutsfattare att börja diskutera detta problem. Som jag för tillfället ser det så finns det två lösningar, antingen inför man oerhört restriktiva lagar som skulle hämma IT-utvecklingen, eller så förstatligar man de företag som går med stora förluster eller i konkurs förutsatt att de har något för samhället betydelsefullt värde, och släpper piratkopieringen fri. Detta är bara spekulationer så klart, men jag skulle gärna vilja ha lite respons på dessa idéer.

Blev lite långt det här inlägget... :h

Jag tänkte förklara lite i mitt tidigare inlägg:
1. "Min åsikt".
Felaktigt ordval. Jag menade min tolkning av hur jag uppfattade lagen.

2. När jag talade om program hade jag kommersiella program i åtanke. Alltså sådana man först betalar för, och sedan använder.

Visst har jag använt gratis-program. Men de flesta av dem har oftast saknat något väsentligt, så jag har sällan använt dessa mer än som en test.

Mitt inlägg var ju mest ett resultat av "web00132:s" inlägg om när det blir olagligt, och om licenser. Då blev min tolkning att det handlade om kommersiella program.

Felaktigt ordval. Jag menade min tolkning av hur jag uppfattade lagen.

Ok. Är det någon som vet säkert hur lagen idag ser ut, när man blir straffad osv? Vad står i lagen och vilka lagar(paragrafer) är det det handlar om?

Mitt inlägg var ju mest ett resultat av "web00132:s" inlägg om när det blir olagligt, och om licenser. Då blev min tolkning att det handlade om kommersiella program.

Jo asså.. ..hmm. Program som program. Min poäng var i alla fall att även om de som idag programmerar kommersiella program plötsligt inte skulle få någon lön för det dom gjort så tror jag att ganska många skulle fortsätta att programmera just för att det är en hobby för väldigt många. Man bör beakta detta om man ska ta ställning till mitt senaste inlägg som handlade om hur framtiden kan komma att se ut.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

bewern skrev:

När du sedan inte anmäler (till polisen eller vad det där piratjägareföretaget heter) den som låter dig ladda ner program begår du en olaglig handling till.

Det har jag mycket svårt att tro. Har du någon källhänvisning till detta påstående?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Som privatperson har du ingen skyldighet att vara angivare.

Till Skarre:
Jag har letat lite, men inte hittat någon referens. Jag får backa på den punkten.

Jag hittade vad dom hette: BSA.

Bewewrn.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)