webForumDet fria alternativet

copyright på layout

ASP

10 svar · 694 visningar · startad av celia

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg
Frågan#1

En person har kopierat HTML-koden till en av mina hemsidor (de handlar om samma popgrupp) och lagt den på sin sida. Även om det "bara" är html-koden och ett menyscript (hon bytte inte ens namnen på menyerna!) så syns det tydligt att hon snott rubbet från mig. Vad kan jag göra? Jag vet av tidigare erfarenhet att det inte hjälper att maila och be snällt att hon ska byta layout.....

Celia

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Micke Tilja på tilja.net anmälde det till internetleverantören.
Dvs han tog kontakt med det företag som hade hand om dennes hemsideplats, i detta fallet swipnet(tele2).
Gör det, eller läs mer här:
https://www.tilja.net
Under svartlistade..

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Celia, Adresser till din sida + hennes?

Hennes: http://www.fanworksent.net
Min: http://www.maturefanclub.com

Hon använder Yahoo (USA). Jag hittade detta:

http://docs.yahoo.com/info/copyright/copyright.html

Copyright borde väl vara samma överallt eller? Hade den legat på en svensk server hade jag mailat hennes ISP direkt.

Celia

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Känns som det kvittar för din sida så mycket snyggare än hennes, så det syns inte att hon har snott av dig.

Fast det kanske är mer grejen att hon snott din kod som irriterar?

tack ;)

ja det är själva grejen. Jag såg direkt att det var min kod lol

För att krångla till det... det var så att hon anlitade mig för att göra om hennes sida före jul och den skulle vara klar i januari. Vi kom överens om pris, hur siten skulle se ut och vad som skulle finnas på den. Jag gjorde klart allting och väntade bara på betalningen. Men den kom aldrig, och sedan (pga vissa omständigheter) bröt vi samarbetet. Vi kom överens om att inte använda varandras material på något sätt. Alltså fick jag inga pengar för mitt jobb och nu har hon SNOTT en av mina layouter - dock inte den jag gjorde åt henne :l x( :OO

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Sicken sjuk människa...
Har den ingen heder i kroppen alls?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Visst är sånt tråkigt, men vad jag kan se så har hon endast "snott" dina menyer, era sajter ser ju helt olika ut rent utseendemässigt.

Enligt svensk lag så uppnår det kopierade materialet knappast såkallad verkshöjd vilket är ett krav på orginalitet etc. för att ett verk skall skyddas enligt upphovsrättslagen, så hade hon varit svensk så hade du knappast kunnat få henne att ta bort det rent lagligt.

Men det skadar ju aldrig att maila Yahoo och klaga lite..

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ursprungligen av celia **tack ;)

ja det är själva grejen. Jag såg direkt att det var min kod lol

För att krångla till det... det var så att hon anlitade mig för att göra om hennes sida före jul och den skulle vara klar i januari. Vi kom överens om pris, hur siten skulle se ut och vad som skulle finnas på den. Jag gjorde klart allting och väntade bara på betalningen. Men den kom aldrig, och sedan (pga vissa omständigheter) bröt vi samarbetet. Vi kom överens om att inte använda varandras material på något sätt. Alltså fick jag inga pengar för mitt jobb och nu har hon SNOTT en av mina layouter - dock inte den jag gjorde åt henne :l x( :OO**

Skrev ni inte kontrakt om vad som skulle ske om det bröts? Vad kom ni överrens om i så fall? Om du varit noggrann, kan du stämma henne för kontraktsbrott ;)

Pace, enligt överenskommelsen får hon inte använda någonting som jag har gjort! Jag har tänkt kontakta en expert men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Några tips?

Celia

Jag kontaktade Yahoo coh fick faktiskt svar SAMMA DAG! De sa att fanworksent.net-domänen är registrerad genom Yahoo men att siten ligger nån annanstans!?? Jag kollade på allwhois.com och fick:

Name Server.......... ns8.san.yahoo.com
Name Server.......... ns9.san.yahoo.com

och med visualroute:

IP 216.188.92.150
Network Yahoo Website Services

Hon har själv sagt till mig att hennes site är hostad av Yahoo också. Om den inte ligger där, var finns den då??

Celia

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)