Detta ar bara en tanke. Kan det inte vara sa att de redan har forsokt att ta absolut.net, men misslyckats, sa att aleborg och matti kan kontakta dem for att fa tips hur man ska gora for att fa behalla sina domaner?
www.absolut.st VS vin & sprit
74 svar · 7 074 visningar · startad av aleborg · sida 2 av 4
Frågan, av aleborg
NU kom det!!!!!!!! Angående: absolut.st Hej, Jag skriver till Dig som ombud för V&S Vin & Sprit AB, nedan kallat "V&S". Min klient har uppmärksammat att Du har registrerat domännamnet "absolut.st", som är identiskt med V&S registrerade varumärke ABSOLUT. V&S äger varumärket ABSOLUT för vodka sedan introduktionen 1979. Varumärket är registrerat i närmare 130 länder i ett f
Läs frågan i sin helhet →Det här kommer att bli spännande...
fick ett till idag eftersom jag inte har hunnit svara.
Vill ha synpunkter på mitt svar innan jag skickar, så skynda er:
Hej Joanna!
Absolut är ett vanligt svenskt ord som absolut kan användas i många sammanhang. Jag vill hänvisa Er till målet mellan Mattias Svensson(sprite.nu) och Coca-Cola. "Absolut" är ett ord som kan betyda mer än vodka, är det rätt att lära våra barn att "absolut" kan enbart användas i sammanhanget vodka?
"ABSOLUT.STereo" köptes av mig för att bygga upp en icke kommersiell sida för ungdomar som håller på med musik, ett forum där dom kan utbyta åsikter samt kunskaper och tips. Initiativtagandet till detta beror på att jag själv har ett förflutet som musiker och idag är pappa.
Jag anser inte vara ett intrång på ert varumärke utan absolut ett vanligt användande av ett vanligt svenskt ord.
http://www.expressen.se/article.asp?id=104075
Mvh
Anders A Aleborg
Jag tycker det är på sin plats att göra klart för dem att:
V&S måste skilja på det svenska ordet absolut och sitt varumärke absolut.
På den nyligen övertagna domänen absolut.nu använder V&S det generiska svenska ordet absolut i ordets betydelse och inte som sitt varumärke på förstasidan. sic "Aboslut legal." är en fullständig mening på svenska och likaså igenkänd som en mening på engelska.
Att inte V&S kan se skillnaden gör inte att det svenska ordet blir till ett varumärke, snarare att varumärket tappar innebörd som just varumärke. Att den svenska stavningen används istället för den engelska ändrar inte på det faktum att det är det generiska ordet och inte varumärket som används.
Kanske jag är otydlig som vanligt. :l Lite mer utvecklat hur jag får ihop det:
"Absolut legal." är ett bruk av absolut som ett vanligt ord, även på engelska läst som "Absolutly legal.".
"Absolut stulen." är också ett bruk av ordets mening.
Men:
"Absolut vodka" är varumärkt vodka.
"Absolut stereo" liknar varumärkt stereo.
Som jag ser det, rent logiskt: Din bästa/enda chans är att visa att registeringen gjorts ideellt på ett sätt som inte ger några möjligheter för V&S att misstänkliggöra det ideella syftet.
Fundera på om du kan bevisa absolut.stereo som absolut utan vinstsyfte vilket du kommer att tvingas till efter V&S argumentering. Mattias förlorade "Absolut nu" som är närmare en vanlig meningsbyggnad, ännu mera om man läser "Absolutely new".
Mitt (kanske förhastade) intryck av dina inlägg i Mattias tråd var att du registrerade absolut.st som en protest mot att V&S skulle betrakta ett så vanligt ord som sin egendom.
Att vinna hänger på att din registrering inte kan misstänkas ha kommersiellt syfte, vilket jag tror att en registrering av domänen absolut.st för att försvara ordet absolut som ett ord inte kan vändas till. Att ordleka med tld som tex absolut!st eller en absolut.stöld av ordet absolut kan väl bara föra bort från ett kommersiellt syfte. Jag har nåt minne av att bruk av varumärke i syfte att informera på internet om ett bolag inte kunnat ses som intrång i en amerikansk? domstol. Det är några år sedan.
PS
Jag har ingen juridisk utbildning så se mina synpunkter som allmänna idéer. Jag nämde dock Mattias fall för en av Vinges advokater apropå ett eget immateriellt ärende på brittisk mark och förstod att det inte går att komma undan att absolut är ett etablerat begrepp och att domänens likhet med varumärket måste ses utan tld.
Joser, vet du vad stereo är? :e
inte hemstereo utan i ljudets bemärkelse.
Absolut stereo betyder att det absolut inte är mono :e
Jag har länge velat sätta upp en samlingsplats för unga musiker, forum, community, ja nått. Absolut.nu tråden bara gav mig ett tips, så då kunde jag slå två flugor i en smäll :) Den största flugan var att jag kom på ett namn!
Absolut vet jag vad det är, du slår flugor i stereo förstås. :e
Önskar dig verkligen att få behålla domänen, det vore inte mer än rätt åt V&S efter att så onödigt demonstrerat sitt inflytande och juridiska överlägsenhet mot en privatperson i fallet Mattias vs V&S.
en tanke...
kan ni inte jämföra loggarna från absolut.st mot absolut.nu och se vilka ipnummer som dom använder?
???
absolut.st ägs av mig, IP: 217.78.34.10
Absolut.nu ägs nu mer av Absolut Vodka, tidigare av Mattias!
Inget med varandra att göra förutom att Absolut Vodka vill ha båda :e
Racerankan > Ett trovärdigt ickekommersiellt motiv för att registrera en absolut.xx domän. :e :birp
Synd att man inte dricker sprit!
Dricker alkohol en gång var tredje månad i snitt :)
Då kan du förhandla fram det till mig :)
Aleborg!
Har du fått nåt svar från dom än eller??, Man är sugen på att få veta vad som händer nu...
nix
Äh, det är ju bara att erbjuda dem namnet mot 1 mille $ :birp
visst. sälj det till dem dyrt. Då har du ju vunnit. De har inte fått som de ville (att norpa domänen utan motstånd.) och du kommer väl tjäna på det.
Eller kan du gå till wipo, vinna och sedan sälja det ännu dyrare...om dom fortfarande vill ha det då alltså :e
Problemet är att om jag gör det så kommer jag förlora hos wipo, eftersom dom då kommer att påstå att jag reggade namnet enbart för att sälja det dyrt till dom och tjäna pengar!
Ok.. jag såg det nu när jag läste de andra trådarna med samma topic :l
De verkar ju täppt till möjligheterna ganska väl. Hoppas de får ge sig, dock. :)