webForumDet fria alternativet

Bilder igen

Webbutveckling

2 svar · 426 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag håller på med en hemsida åt den lokala fritidsgården och tänkte göra ett bildgalleri där fritidsledarna kan lägga upp diverse bilder tagna under resor etc.

Hypatia citerade i en annan tråd detta från DN:

Personuppgiftslagen uppställer som krav att uttryckligt samtycke lämnas av dem som nämns, visas eller på annat sätt identifieras på hemsidan.

Det rör om hundratals bilder och väldigt många olika människor. Måste fritidsledarna ringa och fråga varje person på alla dessa bilder eller kan de göra som någon annan sa i ovannämnda tråd och lägga upp hela skiten och ta bort bilderna om någon inte vill vara med?

Jag funderar på att strunta i bildarkivet p.g.a. detta, men vad tycker ni?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag tror ju att dom flesta uppskattar att få vara med på bild. Men du skulle kunna lägg till en lite text som säger att "om du hittar dig själv på en bild och inte vill vara med så maila så plockar vi bort bilden direkt" typ (?)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag har för mig att jag skrev det där svaret som en direkt fråga på vad personuppgiftslagen säger, men jag tycker inte att man kan följa lagen så slaviskt i alla lägen. :)

Använd lite sunt förnuft när du väljer vilka bilder du ska lägga upp och kolla gärna med fritidsledarna hur de tycker att du ska göra. Kan man inte tänka sig att de tar upp frågan på ett föräldramöte eller liknande? I vissa fall har föräldrar, ibland med mycket goda skäl, stark ovilja mot att deras barn visas på bild på Internet.

Ibland har jag fått lappar att skriva på från skolan om att jag tycker att det är okej att bilder visas om mina barn är med på dem.

Tengblads förslag om att lägga dit texten tycker jag är bra också, men alla föräldrar kanske inte ens vet om att hemsidan finns?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)